FIFA 20-anmeldelse: Forsvaret får fortjent opgradering

EA Sports har givet dét, der foregår på grønsværen, en tiltrængt opdatering, og ændrer med FIFA 20 måden, vi spiller fodbold på. Men pengene i FUT fylder fortsat for meget, og karrieredelen mangler stadig co-op - trods kosmetiske ændringer. Pr-foto

Angreb sælger billetter, men forsvar vinder mesterskaber.

Sådan lyder en god gammel sportssandhed, man godt kunne fristes til at tro, at EA har skelet lidt til, da de skabte FIFA 20. For godt nok er det nye tiltag som set-up touch og sidelæns dribling, der skal lokke trofaste tilhængere til at skifte sidste års FIFA-model ud med den nye version, men det er det fornyede forsvarsspil, der endelig har skabt balance i tingene og vil få os til at starte spillekonsollen op igen og igen.

Det er især én ny funktion, der skal have en stor del af æren for det nye forsvarsspil, nemlig sidelæns bevægelse kombineret med sprint. Det er intet mindre end en fornøjelse at bruge funktionen til at dække pasningsbaner af med og få sin spiller i position til at kunne angribe boldholder i den helt rigtige vinkel.

Ændrer spillet

For første gang i mange år har den nye version af FIFA simpelthen ændret måden, undertegnede spiller spillet på – og det er i sig selv et kompliment for en serie, der år efter år får kritik for ikke at være det mindste fornyende. Med en genfødt defensiv på plads er det desuden nemmere at nyde FIFA 20’s nye tiltag på den anden side af bolden, hvor i særdeleshed den nye halvt løftede pasning skal hilses velkommen. Den gør det muligt at løfte bolden hen over en udstrakt fod fra en forsvarer og kan være forskellen på lige ved og næsten eller en åben målchance.

Den nye styremekanik til dødbolde lover også godt for fremtiden, og der skal nok blive fyldt på sociale medier med vanvittige frisparksmål, når først folk får øvet sig lidt - for den kræver lidt tilvænning.

Karriere mangler stadig co-op

Spillets største nyhed, når man kigger ud over selve gameplayet er tilføjelsen af Volta. Her har EA forsøgt at smelte FIFA Street og The Journey sammen til, hvad de formentlig selv vil kalde en episk rejse gennem gadefodboldverden med øget fokus på finter og moves. Kendsgerningen er bare, at storydelen er for klichefyldt, og level-up-systemet har for overfladiske perks, til at det for alvor sætter strøm til ret meget.

Der er således næppe noget i det nye spil, der kommer til at rykke ret meget ved folks FIFA-vaner, som i stigende grad domineres af FIFA Ultimate Team. Heller ikke selvom EA lover, at FIFA 20 har ”den mest autentiske og innovative udgave af spiltypen Karriere til dato”. Det er nemlig mest kosmetiske forbedringer, som ikke ændrer grundlæggende ved karriedelen og næppe vil føre den tilbage til fordums storhedstid - dvs. før tilføjelsen af FUT til spillet. Og med tanke på, hvor mange penge EA tjener på FUT, der i høj grad må siges at være pay to win, er det også svært at se det paradigmeskifte ske lige foreløbig.

Når det så er sagt, er karrieredelen stadig den spilmodus, der appellerer kraftigst til fodboldpuristerne, og de nye forbedringer er helt klart kærkomne. Flere modstanderhold end nogensinde før er tro mod deres modstykker fra den virkelige verden, og det øger glæden betragteligt ved at spille en hel sæson i ens favoritliga. Online co-op i karriere glimrer dog stadig ved sit fravær – kom nu ind i kampen, EA!

De sædvanlige fejl og mangler kan dog ikke tage fokus fra de mange euforiske fodboldoplevelser, spillet formår at diske op med, og årets udgave af FIFA er en bedre opgradering, end den længe har været.

Titel: FIFA 20

Udgivelsesdato: 24. september

Platform: Xbox One, PS4, pc, Nintendo Switch

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.