Annonce
Danmark

Fem ting, du skal vide om Jacob A. Riis

Jacob A. Riis ses her ved et fotografi fra et af de foredrag, der gjorde ham så berømt i USA. Han kunne tryllebinde tusindvis af mennesker med sine billeder og historier fra New Yorks slumkvarterer, og han formåede at få sat fokus på de usle forhold for de folk, der boede i områderne. Foto: André Thorup
  • Han blev født 3. maj 1849 i Ribe og døde 26. maj 1914 i Massachusetts i USA. I 1870 rejste den 21-årige tømrersvend mod USA med kun 40 dollar på lommen, og det var en ulykkelig og ugengældt kærlighed til Elisabeth Giørtz, der var datter af Ribes rigeste mand, der fik Riis til at gå i land i New York 5. juni.
  • Efter at have hutlet sig igennem tilværelsen fik han job som journalist og kriminalreporter i Lower East Sides slumkvarterer, der på det tidspunkt var verdens tættest befolkede område. Her oplevede han de negative effekter af den industrielle udvikling på tæt hold.
  • I USA er Jacob A. Riis især berømt for som den første at have dokumenteret børnearbejde, elendige boligforhold, sult, dårlig vandforsyning, korruption og kriminalitet i en kombination af hårdtslående artikler og barske fotografier.
  • Han opfandt en blitz, så han kunne fotografere i mørke. På den måde blev han en pioner som pressefotograf, fordi han som den første formåede at koble billeder på sine velskrevne reportager. Ved hjælp af billeder og gode talegaver blev han en samfundsreformator, der satte de fattige og sociale reformer på dagsordenen i USA.
  • I løbet af sine 40 år i USA opnåede Jacob A. Riis at blive en af landets mest berømte og anerkendte mænd, der blandt andet blev tætte venner med præsident Theodore Roosevelt, der kaldte Riis "den ideelle amerikaner."
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Gps viste vej til stjålen minilæsser

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Erhverv For abonnenter

- Kvinder er ved at banke sig selv tilbage til kødgryderne

Annonce