Annonce
Kultur

Fem nedslag i dansk keramikhistorie

Bornholmsk keramik: Thora eller Hans Adolph Hjorth har skabt disse vaser med marmorglasur. Foto: Erik Balle
Udstillingen "100 års dansk keramik" kan opleves på Skovgaard Museet i Viborg frem til 1. juni 2020. Med udgangspunkt i Carsten Bagge Laustsens udstilling har vi lavet fem nedslag i keramikhistorien.
Annonce
Annonce

Det moderne gennembrud

Thorvald Bindesbølls værker siges at være begyndelsen på det moderne gennembrud i danske keramik. Han introducerede det abstrakte, gjorde glasuren til et selvstændigt udtryksmiddel og dekorerede organisk. Med Bindesbøll fjerner keramikkens motiver sig fra det naturalistiske og lader de abstrakte former og mønstre afløse fortællende, figurative bemalinger.

Kunstneren Bindesbøll (1846-1908) drejede ikke selv sine værker, men dekorerede den hårde ler. Det samme gjorde en række andre billedkunstnere, der i tiden efter Bindesbøll kastede sin kærlighed og kunstneriske virke på keramikken. Blandt andre Niels Hansen Jacobsen og Svend Hammershøi.

Keramikfabrikkerne

Thorvald Bindesbøll skabte i 1891 denne vase, der åbner udstillingen "100 års dansk keramik" på Skovgaardmuseet. Foto: Lars Guldager

Et par årtier inde i det 20. århundrede begyndte de store keramikfabrikker at inviterer kunstnere ind i værkstederne. Bing og Grøndahl og Den Kongelige Porcelainsfabrik satte gang i produktionen af kvalitets stentøj. En af grundene til, at fabrikkerne kunne tiltrække nogle af landets bedste keramikere, var, at de stillede gode ovne og værksteder til rådighed.

I 1920 indledte Jais Nielsen (1885-1961) og Den Kongelige Porcelainsfabrik et samarbejde. Fabrikkens direktør, Frederik Dalgas, skulle have sagt til Jais Nielsen, at "Vi er beredte på, at vi ikke tjener Penge på Dem", da de ansatte ham. Alligevel udvidede fabrikken senere samarbejdet med andre kunstnere - blandt andre Axel Salto. Hans værker blev en del af Danish Modern, dansk designede borde og skænke blev præsenteret med kunstnerisk dekoreret stentøjskeramik, når det skulle udstilles og sælges.

I 30'er og frem til 50'erne blev dansk keramik stadig domineret af store fabrikker. Udover de ovennævnte fandtes Hjorts fabrik og Michael Andersen og Søn på Bornholm, Kählers fabrik i Næstved, Saxbo, Palshus og Nymølle. Hos Palshus arbejdede Per og Annelise Linneman Schmidt med tyndtdrejde, elegante vaser og skåle. Og ligesom hos Saxbo og Kähler bevægede Palshus sig mod mere rustikke værker i 60'erne.

Bornholmsk keramik

En samling af Palshus-keramik. Foto: Erik Balle

Klippeøen mod øst er det eneste sted i Danmark, hvor man kan udvinde stentøjsler. Derfor har Bornholm også en særlig plads i keramikhistorien. Hjorths keramikfabrik og Michael Andersen og Søn er et par gode eksempler på, hvor skelsættende bornholmsk keramik var.

Lauritz Hjorth grundlagde i 1862 keramikfabrikken i familienavnet i Rønne. Hans to sønner Hans og Peter Hjorth overtog siden ledelsen af virksomheden, og datteren Thora Hjorth kom til at lede malerstuen. Børnebørnene fortsatte også i virksomheden, og et par stykker af dem har siden ført den videre til det arbejdende museum Hjorths Fabrik/Bornholms Keramikmuseum.

Der er også udøvende keramikere i familien: Lauritz' børnenbørn: Lisbeth Munch-Petersen og Gertrud Vasegaard, samt disses døtre, Ursula Munch-Petersen og Myre Vasegaard. Gertrud Vasegaard (1913-2007) arbejdede blandt andet for Bing og Grøndahl, inden hun etablerede sit eget værksted på Frederiksberg i 1959. Gertrud Vasegaard var i årtier regnet for den meste betydningsfulde danske keramiker og blev et forbillede for en generation af kommende keramikere.

Rustikt og jysk

Detalje af vase af Nils Kähler. Rustikt ler, og flydende glasur fra Kählers sjællandske fabrik. Foto: Erik Balle

Gutte Eriksen (1918-2008) står forrest i gruppen af rustikke danske keramikere. Hun drejede, bankede og trykkede sine former, der med buler og kanter gav liv til glasuren. Hendes stil var hårdtbrændt ler, og hun efterlod værkerne rustikke, med upudsede kanter og synlige drejeriller. Hun underviste på Det Jyske Akademi og dannede en skole efter sig, der fokuserede på brugsformer, stoflighed og det hårdtbrændte lertøj. Udstillingsgruppen Otte jyske keramikere er blandt Gutte Eriksens elever. Den blev dannet i 1987 og omfattede Inge Bøgh Trautner, Ulla Hansen, Lis Ehrenreich, Kim Holm, Hans Vangsø, Anne Fløche, Kirsten Sloth og Inger Rokkjær.

De jyske lægger vægt på kunsthåndværket. Det er uprætentiøst og brugsorienteret.

Skulpturel keramik

Niels Hansen Jacobsen skabte værker, hvor den ekspressive glasur blev det kunstneriske udtryk. Foto: Erik Balle

Det er ikke længere brugskeramikken, der er udgangspunktet, når de skulpturelle keramikere, laver kunst. De seneste 20 år er dansk keramik blevet mere internationalt orienteret og mere skulpturelt i sit udtryk. Brugskeramikken findes som reference i værker af Michael Geertsen, Bennicke og Ørsted, men det skulpturelle har taget over.

Forholdet mellem form og glasur har også ændret sig. Hvor glasuren tidligere var et farvet lag ovenpå formen, er glasuren nu det bærende element - også bogstavelig talt. Den nye æra i dansk keramik bevæger sig væk fra Danish Moderns måde at kombinere funktionalitet og kunst. Nu kommer kunsten først.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

Fødselarens fine gæst tog regn og blæst med humør - kronprinsessen fik hilst på broen til lands og til vands

Kerteminde

Smitten stiger i Fyns corona-hotspot - nu kommer det mobile testcenter: Se de tre steder, hvor du kan blive testet

Annonce