Annonce
Indland

FDM om elefantoverhalinger: Politiets kontrol halter

Politikommissær i færdelsafdelingen hos Fyns Politi Preben Ingemansen vil ikke fortælle, hvor ofte politiet laver kontroller på Fynske Motorvej: Men vi har fokus på problemerne derude, siger han. Arkivfoto: Michael Bager

Bilejernes organisation mener, at politiet i højere grad bør sætte ind mod lastbilers overhalinger. Politikommissær: Vi har fokus på problemet

Den stigende trafik på Fynske Motorvej gør det ekstra nødvendigt, at lastbiler undlader overhalinger, der sinker trafikken og skaber farlige situationer. Det mener juridisk konsulent i bilejernes organisation FDM Dennis Lange, der efterlyser mere kontrol fra politiet.

- Vores indtryk er, at det halter. Politiet er ikke nok opmærksom på problematikken eller har ikke de nødvendige ressourcer. Og når der ikke er kontrol, begynder det at skride, og flere lastbilchauffører fristes til at overhale, når de ikke må, siger Dennis Lange.

Politikommissær i færdelsafdelingen i Fyns Politi, Preben Ingemansen, er enig i behovet for at sætte ind mod overhalende lastbiler og understreger, at politiet har øjnene rettet mod Fynske Motorvej.

- Der er generelt meget fokus på trafikken på motorvejen for øjeblikket, og vi ved, at skoen trykken her.

- Hvor ofte kontrollerer I derude?

- Det får du mig ikke til at sige, men vi prøver at være der så meget, det er muligt. Vi ved godt, at det er vigtigt at køre patrulje her, siger Preben Ingemansen.

Det koster ulovlige overhalinger

2000 kroner i bøde og et klip i kørekortet er taksten, hvis en lastbil overhaler i det tidsrum, hvor der er overhalingsforbud. På Fynske Motorvej mellem Tietgenbyen ved Odense og til de tre spor i Nørre Aaby har lastbiler forbud mod overhaling på hverdage fra kl. 6-9 og 15-18.(Det er dog tilladt at overhale meget langsomtkørende transporter som f.eks. blokvogne og mølletransporter, hvis der kan opnås en forskel i hastighed på 20-30 km i timen.)

1500 kroner koster det i bøde, hvis en lastbil laver en elefantoverhaling i det tidsrum, hvor det er tilladt at overhale. En elefantoverhaling er, når en lastbil overhaler en anden lastbil og ikke hurtigt kan trække ind i højre spor igen og sinker den øvrige trafik. Det er en overtrædelse af færdselslovens paragraf 3, der siger, at man skal vise hensynsfuldhed i trafikken.

Lastbiler må køre 80 km/t på motorveje og har monteret fartbegrænsere på 90 km/t,, så de ikke kan køre hurtigere.

Lystrup Skole mobning kan også være digital

Forbud i myldretid

Lastbilerne må ikke overhale i myldretiden om morgenen og eftermiddagen på den mest trafikerede strækning på motorvejen mellem Odense og til de tre spor ved Nørre Aaby. Desuden er det hele døgnet forbudt at lave de såkaldte elefantoverhalinger, hvis det er til gene for den øvrige trafik.

Hvor stort problem er lastbilernes overhalinger?

- Det giver en meget uhensigtsmæssig trafikafvikling, når en lastbil ligger og overhaler med 80 km/t og blokerer for personbiler, der må køre hurtigere. Især når der i forvejen er så meget trafik på motorvejen. Nogle gange, når man kommer kørende, og trafikken næsten er gået i stå, tænker man, at der må være sket et eller andet. Så viser det sig, at det er fordi, en lastbil har overhalet en anden lastbil, siger politikommissæren.

Han har derfor denne opfordring til lastbilchaufførerne: Vær med til at skabe et bedre flow på motorvejen og undlad overhalinger, der generer trafikken.

Overtrædes overhalingsforbuddet i myldretiden, giver det en bøde på 2000 kroner og et klip i kørekortet. I den øvrige del af døgnet giver de såkaldte elefantoverhalinger, der trækker en kø efter sig, en bøde på 1500 kroner, men ingen klip i kørekortet.

En ny funktion på det sociale medie Facebook skal gøre det sværere for Facebook-brugere at dele nøgenbilleder uden samtykke.
Annonce

Også bilisternes ansvar

Hos FDM understreger den juriske konsulent, at bilisterne også har et ansvar for at få trafikken til at glide.

- Og lastbilerne skal også kunne være på motorvejene. De fleste lastbilchauffører overholder loven, men der er altid nogle, der ikke gør. Det forstærker så de trængselsproblemer, der i forvejen er på motorvejen. Derfor er det så vigtigt at gribe ind, påpeger Dennis Lange.

Annonce
Odense For abonnenter

16-årig dømt for knivstikkeri under bestyrelsesmøde: - Jeg tænkte bare "Nu skal jeg vise ham"

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Kendt fynsk bryggeri får ekstra regning på flere millioner kroner - kan give prisstigninger: - Så må vi se om kunderne vil købe det

Nyborg For abonnenter

Godsejerfruen, der voksede op på Christiania: Clara Rosenkrantz inviterer indenfor i privaten på Glorup Gods

Erhverv

Pakkerne bugner hos tankstation: Kom og hent jeres pakker, lyder nødråbet

Fyn

Demonstration lige midt i julehyggen: - Vi har fået nok

Så nemt er det at købe ulovligt fyrværkeri på nettet: - Det kan rive både arme og ben af, hvis noget går galt

Navne For abonnenter

Dødsfald: Jørgen var kørt træt - og kort tid efter gav Grethe op

Kultur For abonnenter

Jeppe har kendt sorgen siden han var barn: - Det smerter mig, at så mange ikke kan få hjælp til at håndtere det

Odense

Klart svar fra politiet efter gennemgang af overvågning: Bilist var skyld i letbaneuheld

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Fyn

Lidt lys i vintermørket: Lille fald i coronasmitten i fire fynske kommuner

Assens For abonnenter

Farverig SF'er forlader politik helt efter internt opgør i partiet: - Det er slut - nu skal jeg passe katte

Fyn

Værs'go at trække op i ærmet: Nu kan vi alle blive corona-vaccinatører - også den praktiserende læge

Annonce