Annonce
Biler

FDM: Det er billigst at køre elbil

En bil som den kommende VW ID.3. tegner som en af de mest sikre investeringer. Foto: VW
Nye beregninger fra FDM viser, at det er billigst at køre elbil tæt fulgt af plug-in-hybrid frem for benzin og diesel i klassen omkring 300.000 kroner.

Hvad kan betale sig på den lange bane - elbil, plug-in-hybrid eller en mere konventionel benzinbil?

Det kan være svært at gennemskue, hvad det koster at holde en bil kørende. Men umiddelbart er elbilen det mest økonomiske, i hvert fald når vi taler biler omkring 300.000 kroner, der kører 20.000 kilometer om året over fem år.

Det viser den seneste beregning fra FDM over alle udgifter, som viser, at det, på trods af svagt stigende eludgifter, for biler med strøm-abonnement er en smule billigere at køre elbil end benzin- eller dieselbil.

Ifølge FDM’s beregninger koster det i gennemsnit 3,58 kroner pr. kilometer at holde elbilen kørende.

Det er noget billigere end for konventionelle biler i samme prisklasse, og tallene ligner tendensen fra i fjor. Det er særligt udgifterne til strøm i stedet for benzin eller diesel for at drive bilen og ejerafgift, der er lavere for elbilerne, og som kan mærkes på det samlede løbende budget.

- Årets bilbudget er især interessant, hvis man overvejer at skifte til en el- eller plug-in-hybrid. Både fordi det giver et grundigt overblik over alle udgifterne ved at holde bil, og fordi det afliver myten om, at det er dyrere at køre elbil, siger FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Annonce

Udgifter til el

De gennemsnitlige udgifter pr. kilometer ved køb af bil til 300.000 kroner, der kører 20.000 kilometer årligt over fem år er følgende:

Elbil: 3,58 kroner.

Plug-in-hybrid: 3,73 kroner.

Med i udregningen er blandt andet taget el-abonnement, service, forsikring og værditab.

For en benzin- eller dieselbil, hvor der er medtaget brændstof frem for el, omkring 275.000 kroner svinger udgifterne mellem 3,64 og 4,13 kroner pr. kilometer.

For biler omkring 350.000 kroner svinger de mellem 4,34 og 4,88 kroner pr. kilometer.

Vil have ro på elafgift

Hvis man drager en direkte sammenligning med en plug-in-hybrid til samme pris, er det stadig elbilen, som er billigst at holde kørende - men forskellen er ikke stor. Det skyldes blandt andet, at efterspørgslen på de populære plug-in-hybrider betyder, at værditabet endnu er en smule mindre end på elbiler. Det kan dog ændre sig de kommende år.

Der er nemlig en joker. Det er således uklart, om elbiler også de kommende år vil være billigere end benzin- og dieselbiler Det afhænger helt af, om de vil blive pålagt afgifter, og hvor høje disse bliver.

- Fra politisk side ønsker man, at flere skal vælge elbiler til for at fremme den grønne omstilling. Som vores bilbudget viser, kan det økonomisk også være en god idé. Det kan dog hurtigt ændre sig. Allerede fra næste år står afgifterne til at stige markant, og fra 2022 udløber elbilernes nuværende fritagelse fra elafgiften. Begge dele vil gøre det meget dyrere at køre elbil. Derfor efterlyser FDM en langsigtet løsning på afgiftsspørgsmålet, hvis ikke salget af elbiler skal gå i stå, siger Søren W. Rasmussen.

Vælg de nyeste elbiler

Jan Lang, som er analytiker hos Bilbasen, er enig i betragtningerne fra FDM.

- Hvis du køber en elbil fra 2019, 2020 eller 2021, så har du en afskrivning 25 procent mindre end en tilsvarende benzinbil. Det, som kan tippe balancen, er, hvis tilskuddet til el forsvinder, og omkostningerne stiger markant, og så koster den det samme at have kørende som en tilsvarende benzinbil, siger Jan Lang, der peger på, at ældre elbiler, som typisk har mindre batteri og kortere rækkevidde, er dyrere at holde kørende.

Han er også enig i, at plug-in-hybrider har en lav afskrivning.

- De dufter lidt af elbil, siger han.

Også for ejere af benzin- og dieselbiler er FDM’s bilbudget for det kommende år godt nyt. Især lave renter og faldende brændstofpriser gør det nemlig samlet en smule billigere at være bilejer i 2020 i forhold til året før.

Konkret falder udgifterne to til fire procent svarende til op til 4500 kroner. Største besparelse har de dyreste biler.

En plug-in hybrid holder prisen godt og kan således være ganske billig at køre i. Foto: Kia
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce