Annonce
Danmark

FDM: De periodiske bilsyn er afgørende for trafiksikkerheden

Dennis Lange fra FDM mener, at det vil påvirke trafiksikkerheden, hvis man afskaffer de periodiske bilsyn for nyere biler.
Ifølge tænketanken Cepos bør man skære ned på de periodiske bilsyn, da de ikke umiddelbart har nogen effekt på trafiksikkerheden, men udelukkende er en udgift for bilejerne. Det er ikke en holdning, som FDM deler med tænketanken. Her mener man, at bilsynene er afgørende for trafiksikkerheden.

Bilsyn: Tænketanken Cepos foreslår i en ny analyse på baggrund af studier fra blandt andet Norge, New Zealand og Japan, at man dropper de periodiske bilsyn for nyere biler og samtidig målretter bileftersynene til at kigge på de mere fatale fejl og mangler på bilerne fremfor at kigge efter blandt andet revner i baklyset.

Det forslag møder stor kritik fra FDM, der også selv syner biler. Foreningen mener, at det kan komme til at påvirke trafiksikkerheden yderligere, hvis man vælger at droppe de periodiske eftersyn.

- Analysen bærer i høj grad præg af at være en teoretisk øvelse, som ikke nødvendigvis hænger sammen med den virkelighed, som vi andre oplever ude på vejene.

- Hvis vi skulle have haft et reelt billede af virkeligheden, skulle de have sammenlignet synede biler med ikke-synede biler - og det gør de ikke. Der er ikke nogen kontrolgruppe, der kan vise, hvad effekten ville være, hvis man undlod at syne bilerne. Derfor er det svært at konkludere, at synet ikke har nogen effekt, lyder det fra Dennis Lange, der er juridisk rådgiver ved FDM.

Annonce

Vigtigt med jævnligt eftersyn

I analysen foreslår Cepos, at man fremover nøjes med at målrette bilsynet på de fatale fejl, der kan være på bilen, men ifølge FDM er bileftersynet i forvejen målrettet relativt få punkter, som har en trafiksikkerhedsmæssig effekt. Derudover er det periodiske bilsyn også med til at sikre, at bilen ikke forurener mere end det tilladte.

Og derfor mener man hos FDM, at det er vigtigt, at bilerne jævnligt kommer igennem et synstjek.

- Bilen skal være fire år, før den skal synes første gang, men det betyder ikke, at der ikke allerede kan være fejl på bilen. Det handler om at fange fejl på bilen så tidligt som muligt. Og der er fireårige biler, som kommer med fejl, der gør, at de ikke bliver godkendt i synshallen.

- Hvis man vælger at udskyde det første syn, er der overvejende risiko for, at bilen ikke er sikker at køre i, og sviner mere end det tilladte. Bilen bliver jo ikke lovlig, bare fordi man undlader at syne den, siger Dennis Lange.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Danmark

Genlæs livebloggen: Britta Nielsen idømt mere end seks års fængsel

Erhverv For abonnenter

Erhvervshus Fyns gulddreng: Økonomisk hjælp til udvikling af supercomputer har fløjet dronevirksomhed i mål

Annonce