Annonce
Sport

FCK-anfører trøster modig Jonas Wind: Han har karakter

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Carlos Zeca løb hen og bakkede Jonas Wind op, efter at stortalentet missede straffe og sendte FCK ud af CL.

FC Københavns anfører, grækeren Carlos Zeca, er sikker på, at holdkammeraten Jonas Wind nok skal komme stærkere tilbage, efter at Wind tirsdag aften indtog en skurkerolle og brændte det afgørende straffespark i dramaet mod Røde Stjerne i Champions League-kvalifikationen.

Det sagde Zeca til TV3+ i minutterne efter den afgørende misser, der sendte det danske mesterhold over i Europa Leagues playoffrunde. Zeca løb straks ned til Wind for at trøste ham.

- Jeg sagde til ham, at han gør det fantastisk. Han er 20 år, og han tog ansvaret, og det viser stor karakter.

- Jeg er stolt af ham, og det skal han også være, for han har haft en fantastisk sæson for os. I dag var en dårlig dag for ham og for os, men jeg ved, at han kommer igen, siger Carlos Zeca.

Jonas Wind havde scoret på sit første forsøg i straffesparkskonkurrencen, men da dramaet ikke blev afgjort, måtte Wind forsøge igen, da FCK skulle sparke for 11. gang.

I den bizarre straffesparkskonkurrence blev uvant mange spark sendt langt over mål, og spillernes reaktion pegede i retning af, at der var problemer med mudder og en ujævn overflade ved straffesparkspletten. Det mener Zeca også, at der var.

- Forholdene omkring straffesparkspletten var dårlige for begge hold. Vi havde chancen, men scorede ikke. Livet går videre, siger Zeca til TV3+.

Anføreren fortæller samtidig, at han er stolt af FCK-holdet.

Tirsdagens ordinære kamp endte 1-1. Dame N'Doye scorede FCK's mål.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce