Annonce
Danmark

Fastfood-kæden Sunset Boulevard fik lille plus: Vi har fået vendt skuden

- Vi er langt fra i mål, og vi har større ambitioner om, hvor vi skal være i markedet. Men vi er på rette vej. Vi har fået vendt skuden, siger Jens Broch (billedet), der siden midten af 2017 har været administrerende direktør i fastfood-kæden. Foto: Sunset Boulevard
Fastfood-kæden Sunset Boulevard, der sælger burgere og sandwich, kom ud af 2018 med et overskud før skat på 772.000 kroner. Sidste år havde kæden, der i dag har 44 restauranter i Danmark, et underskud på 15,8 millioner kroner før skat.

Kolding: Omsætningen er den højeste i kædens historie, der er åbnet nye restauranter, og kæden kom ud med et overskud. Sunset Boulevard har vendt udviklingen efter 2017-regnskabet, hvor det samlede billede var noget mere dystert.

2017-regnskabet viste et underskud på 15,8 millioner kroner før skat, efter et år hvor man var gennem en turn around-proces, hvor kæden lukkede flere restauranter. I løbet af 2018 har fastfood-kæden åbnet nye restauranter, og kæden, der ikke oplyser omsætningen i regnskabet, skriver i ledelsesberetningen, at den samlede omsætning ”er den højeste i kædens historie”.

Bruttofortjenesten er steget fra 92,7 millioner kroner til 94,2 millioner kroner, og det er lykkedes at fordoble driftsresultatet før afskrivninger til 16 millioner kroner. Samlet set betragter virksomheden resultatet som tilfredsstillende.

- Vi er blevet markant bedre til at drive vores restauranter og servicere vores gæster. Det betyder, at vi vækster vores forretning og igen åbner restauranter. Vi er langt fra i mål og vi har større ambitioner om, hvor vi skal være i markedet. Men vi er på rette vej. Vi har fået vendt skuden, siger Jens Broch, der siden midten af 2017 har været administrerende direktør i fastfood-kæden.

Annonce

Kort om Sunset Boulevard

Sunset Boulevard, der er ejet af den vestjyske erhvervsmand Jesper Droob fra Esbjerg, flyttede i 2018 hovedkontoret fra Esbjerg til Kolding, hvor der er omkring 25 ansatte. Jesper Droob åbnede den første Sunset Boulevard i 1996 i Odense Banegårdscenter. I er der 44 restauranter i Danmark.

Ny indretning

Tre ting har medvirket til at vende udviklingen ifølge direktøren. Det handler om uddannelse af medarbejdere og ledere. Kæden har haft fokus på at udnytte data bedre, så de enkelte restauranter får større indsigt i driften. Og for det tredje så har indretningen i de nyåbnede og ombyggede restauranter givet pote.

- Der er danske arkitekttegnede møbler. Der er rustikke sten på væggen. Det er en indretning, der minder om din lokale café, og så kombinerer vi det med, at du kan få et hurtigt måltid mad. Vi er i en branche, hvor hastighed spiller en rolle, men omgivelserne skal også være i orden, og vi får virkelig god feedback på vores nye indretning, siger Jens Broch.

Virksomheden forventer at åbne tre-fire restauranter i løbet af 2019, og at overskuddet lander over fem millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce