Vestfyn: Det går hastigt fremad med udvidelsen af Fynske Motorvej med et tredje spor. I disse uger er entreprenørerne i gang med at lægge den sidste asfalt på en fem kilometer lang strækning mellem Nr. Aaby og Ejby.
- Vi er i gang med at rette vejen op og give den et slidlag, forklarer enterpriseleder Jørgen Brock fra Vejdirektoratet. Han vurderer, at dét arbejde nok vil være færdigt omkring månedsskiftet juni/juli.
Derefter mangler vejbyggerne bl.a. at få stribet op.
- Den 'portal' af hastighedsdæmpninger, folk møder ved rasteplads Lillebælt, hvor motorvejen i dag går fra tre til to spor, skal flyttes hen til rampeanlægget ved Ejby, siger Jørgen Brock.
Enterpriseleder Jørgen Brock, VejdirektoratetOprindeligt var det planen, at den sidste opretning og slidlag skulle på hele strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad i løbet af 2023. Men nu får bilisterne altså næsten halvdelen af vejen til rådighed før tiden.
Lige nu lyder prognosen derfor på, at bilisterne kan tage det nye stykke i brug senest i august, og det betyder, at næsten halvdelen af den sidste strækning af motorvejsudvidelsen bliver afleveret et år før tid.
- Oprindeligt var det planen, at den sidste opretning og slidlag skulle på hele strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad i løbet af 2023. Men nu får bilisterne altså næsten halvdelen af vejen til rådighed før tiden, lyder det fra Jørgen Brock.
Ramper spærres på skift
I forbindelse med asfalteringen, bliver al trafik flyttet over i det modsatte spor, hvor der vil være to baner i hver retning. Desuden vil til- og frakørselsramperne ved Ejby (56) og Nr Aaby (57) blive spærret på skift i op til 12 dage ad gangen.
Med 130 hen over klimavenlig asfalt
Når bilisterne senere på sommeren suser afsted med op til 130 km/t på tre nye spor, kan de varme sig ved tanken om, at de trods alt kører lidt mere klimavenligt end ellers. Den nye asfalt har lavere modstand, og det betyder, at brændstofforbruget bliver lavere, end når man kører på mere traditionel asfalt.
Skulle bilister med særligt udviklet vaterpas-sans opleve, at den nye vej skråner lidt mere end den gamle, så er fornemmelsen helt rigtigt.
Tre spor lige nu
Hvad laver alle de mennesker og maskiner, man kan se, når man kører på den vestfynske motorvej?
Det store arbejde med udvidelsen til tre spor mellem Nr. Aaby og Blommenslyst er i gang på fjerde år.
Masser af mennesker har deres daglige gang på projektet, og i denne serie kigger avisens udsendte jævnligt forbi og fortæller, hvad de arbejder med.
Udvidelsen af E20 til tre spor sker i to etaper. Først mellem Blommenslyst og Gribsvad, som i det store hele er afsluttet. Siden starten af 2021 har entreprenørerne været i gang på strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby, som efter planen vil være færdig inden udgangen af 2022.
I løbet af 2023 vil entreprenørerne dog stadig være i sving på vejen, bl.a. skal det sidste stykke af den endelige asfalt lægges, når vejret tillader det.
- I dag har vejen et fald ud mod siden på 15 promille, for at vandet kan løbe af, lyder det fra Jørgen Brock. Men den nye vej er meget bredere og kan samle meget mere vand. Derfor er det nødvendigt med et fald på 25 promille, forklarer han.