Annonce
Tre Spor Nu

Fart på den nye fynske motorvej: Fem kilometer af det store byggeprojekt er færdig før tid

75.000 køretøjer passerer hver dag Fynske Motorvej på Vestfyn. De må i denne tid klare sig med to gange to spor i den sydlige side af vejen. Men fra sommer får de fem nye kilometer mellem Lillebælt og Ejby, hvor de kan køre på tre spor i hver retning med op til 130 km/t. Foto: Michael Bager
Det vestlige stykke af den fynske motorvejsudvidelse kan tages i brug af trafikanterne et år før tid.

Vestfyn: Det går hastigt fremad med udvidelsen af Fynske Motorvej med et tredje spor. I disse uger er entreprenørerne i gang med at lægge den sidste asfalt på en fem kilometer lang strækning mellem Nr. Aaby og Ejby.

- Vi er i gang med at rette vejen op og give den et slidlag, forklarer enterpriseleder Jørgen Brock fra Vejdirektoratet. Han vurderer, at dét arbejde nok vil være færdigt omkring månedsskiftet juni/juli.

Derefter mangler vejbyggerne bl.a. at få stribet op.

Annonce

- Den 'portal' af hastighedsdæmpninger, folk møder ved rasteplads Lillebælt, hvor motorvejen i dag går fra tre til to spor, skal flyttes hen til rampeanlægget ved Ejby, siger Jørgen Brock.

Oprindeligt var det planen, at den sidste opretning og slidlag skulle på hele strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad i løbet af 2023. Men nu får bilisterne altså næsten halvdelen af vejen til rådighed før tiden.

Enterpriseleder Jørgen Brock, Vejdirektoratet

Lige nu lyder prognosen derfor på, at bilisterne kan tage det nye stykke i brug senest i august, og det betyder, at næsten halvdelen af den sidste strækning af motorvejsudvidelsen bliver afleveret et år før tid.

- Oprindeligt var det planen, at den sidste opretning og slidlag skulle på hele strækningen mellem Nørre Aaby og Gribsvad i løbet af 2023. Men nu får bilisterne altså næsten halvdelen af vejen til rådighed før tiden, lyder det fra Jørgen Brock.

Ramper spærres på skift

I forbindelse med asfalteringen, bliver al trafik flyttet over i det modsatte spor, hvor der vil være to baner i hver retning. Desuden vil til- og frakørselsramperne ved Ejby (56) og Nr Aaby (57) blive spærret på skift i op til 12 dage ad gangen.

På Vestfyn lakker det mod enden med at lægge asfalt på de tre spor. Foto: Michael Bager
Annonce

Med 130 hen over klimavenlig asfalt

Når bilisterne senere på sommeren suser afsted med op til 130 km/t på tre nye spor, kan de varme sig ved tanken om, at de trods alt kører lidt mere klimavenligt end ellers. Den nye asfalt har lavere modstand, og det betyder, at brændstofforbruget bliver lavere, end når man kører på mere traditionel asfalt.

Skulle bilister med særligt udviklet vaterpas-sans opleve, at den nye vej skråner lidt mere end den gamle, så er fornemmelsen helt rigtigt.

Tre spor lige nu

Hvad laver alle de mennesker og maskiner, man kan se, når man kører på den vestfynske motorvej?

Det store arbejde med udvidelsen til tre spor mellem Nr. Aaby og Blommenslyst er i gang på fjerde år.

Masser af mennesker har deres daglige gang på projektet, og i denne serie kigger avisens udsendte jævnligt forbi og fortæller, hvad de arbejder med.

Udvidelsen af E20 til tre spor sker i to etaper. Først mellem Blommenslyst og Gribsvad, som i det store hele er afsluttet. Siden starten af 2021 har entreprenørerne været i gang på strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby, som efter planen vil være færdig inden udgangen af 2022.

I løbet af 2023 vil entreprenørerne dog stadig være i sving på vejen, bl.a. skal det sidste stykke af den endelige asfalt lægges, når vejret tillader det.

- I dag har vejen et fald ud mod siden på 15 promille, for at vandet kan løbe af, lyder det fra Jørgen Brock. Men den nye vej er meget bredere og kan samle meget mere vand. Derfor er det nødvendigt med et fald på 25 promille, forklarer han.

Annonce
Nyborg For abonnenter

Kæmpelager af tyvekoster fundet i landsby: Brødre tiltalt for så mange forhold, at anklageren var ved at miste pusten

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Assens

Henrik gav afslag til flere unge - frygter sygdom for sine 36.000 høns: - Det er ikke en risiko, jeg tør løbe

Middelfart For abonnenter

Jæger fandt tre halshuggede rådyr i vejkant: - Det er noget forbandet svineri det der

Odense

Politiet fangede brandstiftere på film: Nu er to mænd anholdt

Erhverv For abonnenter

Hummer og hjortekød gav røde tal: Grossist på havnen hårdt ramt af nedlukninger

Bryggeri varsler dyrere øl: Tørke og krig sender forbrugerne til lommerne - endnu engang

Nyborg

Femårig død i tragisk ulykke - sagen undersøges nærmere

Odense For abonnenter

Hele Nicks familie var hjemme i rækkehuset, da branden brød ud: Krydsede afspærring og løb op til huset

Lærlingen Carl Emil gider ikke mere bullshit: Skolens maskiner er ældre, end min far

Odense For abonnenter

Her er billetprisen for at køre med Odense Letbane - du kan ikke købe billet på stationerne

Se billederne: Kom med ind i Victor og Birgittes vilde drømmehus med 360 graders terrasse, snedkerkøkken og privat shelter direkte ned til åen

Odense

Asbestkaos i Højstrupparken: Udskældt firma er stadig på byggepladsen - elektrikere udsat for asbeststøv trods løfte om sikre arbejdsforhold

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Ærteavler idømt stor bøde: 140 plukkere måtte deles om fire toiletter – Vi er udsat for magtfordrejning

Odense

Lokale projekter: Søg om dette års Borgerne Bestemmer-penge

Annonce