Annonce
Odense

Farligst på Fyn: Bilister kommer oftest til skade på motorvejen ved Odense

På den fynske motorvej, E20, er trafikken særligt tæt omkring Odense med flere end 70.000 køretøjer på et hverdagsdøgn. Foto: Michael Bager
Flere end 2000 personer er blevet behandlet på OUH efter en ulykke på den fynske motorvej i perioden 2010-2020. Næsten halvdelen af de tilskadekomne har været involveret i en ulykke på motorvejen ved Odense.

Trafikken er massiv på den fynske motorvej syd om Odense, og trængslen betyder mange ulykker og tilskadekomne. Det viser en helt ny analyse fra Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital, OUH.

2008 personer er blevet behandlet på OUH efter en ulykke på den fynske motorvej fra 2010 til 2020. Af disse har 870 personer - 43 procent - været involveret i en ulykke på motorvejsstrækningen ved Odense.

Motorvejen ved Odense er også hårdest belastet, når analysen opgør det årlige antal tilskadekomne per 10 km: 33 personer.

Annonce


Analysen viser entydigt, at det største problem med ulykker og tilskadekomne er ved Odense.

Overlæge Jens Lauritsen, OUH


Ulykkerne skal tages alvorligt

Bag analysen står Jens Lauritsen, overlæge og leder af Ulykkes Analyse Gruppen ved OUH og professor på SDU. Han kalder tallene for "meget markante".

- Analysen viser entydigt, at det største problem med ulykker og tilskadekomne er ved Odense. Der er meget store forskelle imellem antallet af tilskadekomne på de forskellige strækninger på Fyn, siger han.

Analysen viser samtidig, at antallet af spor på den fynske motorvej spiller ind på antallet af ulykker. På de to motorvejsspor mellem Nr. Aaby og Aarup var der årligt 41 tilskadekomne i 2015-2018 (opgjort per 10 km), men i 2019-2020, hvor motorvejen på Vestfyn gradvist er blevet udvidet til tre spor, er antallet faldet til 26 tilskadekomne årligt.

- Jeg er ikke i tvivl om, at udvidelsen har en effekt på antallet af tilskadekomne. Det er meget markant, at vi ser den her udvikling efter udvidelsen mod vest, siger overlæge Jens Lauritsen og tilføjer:

- Med analysen har vi påvist, hvor der er de største problemer på den fynske motorvej. Det er entydigt ved Odense. Det håber jeg, at dem, der lægger landets transportpolitik, tager alvorligt.

Annonce

Minister vægter sikkerhed

I løbet af foråret begynder forhandlingerne på Christiansborg om en ny infrastrukturplan for hele landet, og transportminister Benny Engelbrecht (S) har som ambition "at lave en bred aftale om de næste mange års infrastruktur".

- Jeg er meget optaget af færdselssikkerhed, og det er spændende arbejde, som Ulykkes Analyse Gruppen på OUH laver. Vejdirektoratet kigger også på muligheder for at bruge data fra skadestuerne til at give et endnu bedre billede af, hvor på vejnettet der skal være ekstra fokus på sikkerheden. Overordnet set er færdselssikkerhed noget af det, jeg lægger vægt på, når vi planlægger infrastruktur, siger ministeren i en skriftlig kommentar.

Siden 2019 har arbejdet været i gang med at udvide motorvejen hele vejen fra Nr. Aaby til det vestlige Odense, og kort før jul sidste år kunne trafikanterne benytte tre spor mellem Odense V og Gribsvad.

Annonce

Borgmester vil have tre spor

Når pendlere, vognmænd og mange flere om få år kan benytte tre spor hele vejen over Vestfyn, giver det ingen mening, at der kun er to spor ved Odense. Det mener Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), som i dagens kronik i Avisen Danmark efterlyser en udvidelse af motorvejen ved Odense.

- Analysen viser med al tydelighed, at der er behov for en udvidelse af motorvejen syd om Odense. Hele Danmark holder i kø ved Odense, og motorvejsstrækningen er decideret farlig at køre på. Trængslen gør også, at folk taber tid, og erhvervslivet taber penge, mens støjen er til stor gene for mange tusinde mennesker. Det er alt sammen tungtvejende grunde til, at Christiansborg bør finde pengene til at udvide motorvejen ved Odense, siger Peter Rahbæk Juel.

Annonce

Trængsel vejer tungest

Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er det velkendt, at de mest belastede motorvejsstrækninger har flest ulykker - den såkaldte uheldstæthed. Men hvis man ser på antal ulykker per bil på motorvejene - ulykkesfrekvensen - er det ikke altid de mest belastede strækninger, der har flest ulykker.

- Derfor kan det godt diskuteres, om man faktisk kan bruge rationalet med at udvide en motorvej for at undgå ulykker, siger Harry Lahrmann og supplerer:

- Det er nærmere trængselsargumentet, der skal hives op af hatten. Man spilder jo masser af tid i trængslen på de mest belastede motorveje. Og hvis vi kigger på den lokale luftforurening, har køkørslen også betydning, for jo længere tid trafikken er til stede på en strækning, desto flere partikler bliver der udledt - også når der accelereres efter køkørsel.

Analysen fra OUH er den eneste af sin slags i landet, fordi den er baseret på alle personer, der er blevet behandlet efter en ulykke. Det er derfor ikke muligt at sammenligne med andre belastede motorvejsstrækninger, hvor der alene registreres oplysninger, når politiet har optaget rapport efter en ulykke.

Annonce

Læs kronik om udvidelse af motorvejen i Avisen Danmark på side 18

Trængsel ved Odense

Motorvejen ved Odense er den mest belastede i Jylland og på Fyn, kunne Fyens Stiftstidende fortælle i oktober sidste år på baggrund af en ny undersøgelse fra Dansk Industri og Vejdirektoratet.

Kun to motorvejsstrækninger ved København er mere belastede end motorvejen ved Odense.

I myldretiden er motorvejskapaciteten ved Odense kritisk belastet med 95 procent, og i gennemsnit er belastningen alvorlig med 90 procent.

Ifølge E20-Komitéen, der arbejder for at udvide motorvejen ved Odense, vil det koste 1,1 milliarder kroner at udvide Odense-motorvejen til tre spor i hver retning. Udvidelsen vil sænke belastningen til 50 procent.

Annonce
Assens For abonnenter

Efter stormøde om spyt, hærværk og trusler skal forældre på banen: - Vi skal passe på med ikke at stigmatisere nogen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Nedbryderfirma fyret for anden gang efter ny asbest-afsløring: - Vi har fået en garanti for, at BR Miljøtech ikke længere vil være på byggepladsen

Erhverv For abonnenter

Svin med betændte klove blev transporteret af fynsk vognmand - en fik revet trynen revet af: - Det er kun toppen af isbjerget

Nordfyn

Ukrainsk ambassadør på fynsk besøg: - Det gav dem en tryghed og en forståelse

OB

Bo Henriksen har noteret sig Hans Christian Bernats fejl og vil søge at udnytte det i pokalfinalen

Eccos overskud skrumper midt i russiske stormvejr: Krigen får negative konsekvenser for skogigantens økonomi i 2022

Kerteminde

Ny drejning i byggeskandale: Byggebrødre med ejendomme på Fyn undersøges af politiet

Kerteminde For abonnenter

De synger stadigvæk ikke 'vi går aldrig hjem' på Den Røde: Regina kæmper dog videre trods nyt afslag

Kritikken hagler ned over omstridt virksomhed, men esbjergenserne boykotter ikke: - Folk har måske en mening, men de går oftest ud med en kasse under armen alligevel

Live Sport For abonnenter

Se matchen her: Holsted Tigers tog imod Esbjerg Vikings

Cirkusrevy uden Ulf og Lisbet: Velsmurt underholdning, men ingen latterkramper

Faaborg-Midtfyn

Se video: Fyn springer ud i lilla - Syren Bjarne anbefaler særligt disse steder, du skal se

Middelfart For abonnenter

Ægtepar vil kæmpe mod stor solcellepark: - Jeg har ikke bosat mig på landet for at se på solceller

Odense

Kæmpe motionsløb mærker stadig effekten af coronanedlukning: Næsten 5000 løbere er forsvundet

Annonce