Annonce
112

Far bortførte døtre fra mor i Odense for ni år siden - nu er han dukket op i Danmark

Arkivfoto: Michael Bager.
To døtre, der som små blev taget med til Libanon af deres far, er tilbage i Danmark efter ni år.

Odense: Mandag eftermiddag fremstilles en 46-årig mand i Retten i Odense, oplyser anklagemyndigheden. Fyns Politi ønsker manden varetægtsfængslet, fordi han i juli 2010 bortførte sine mindreårige døtre til Libanon.

Manden blev ifølge anklagemyndigheden anholdt, da han søndag dukkede op i Københavns Lufthavn med sine døtre, og mandag klokken 14 bliver han fremstillet i grundlovsforhør.

Da pigerne blev bortført, var de ni og 12 år gamle, og det var moren, som havde den fulde forældremyndighed over dem. Forældrene har begge rødder i Libanon, men faren er statsløs, mens moren og børnene er danske statsborgere.

I januar 2011 blev den dengang 38-årige mand varetægtsfængslet in absentia ved Retten i Odense. Han var blevet sigtet for at have bortført sine døtre til Libanon, og med kendelsen om varetægtsfængsling fik Fyns Politi mulighed for at efterlyse manden via Interpol og få udstedt en europæisk arrestordre på ham.

Manden havde allerede forud for retsmødet i Odense via ambassaden i Beirut ladet forstå, at han ikke agtede at give børnene tilbage til deres mor. I byretten havde han i maj 2010 fået tilkendt forældremyndigheden over døtrene, og selvom moren kærede den kendelse til landsretten, hvor hun fik tilkendt forældremyndigheden i november samme år, var det for sent; da var faren og døtrene forlængst i Libanon.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce