Annonce
Nordfyn

- Fantastisk bane: World Cup sætter Bogense på verdenskortet

Flere tilskuere til World Cup i Bogense havde kommet langvejsfra. Her en gruppe cyklecross-entusiaster fra Sverige. Foto: Amalie Klitgaard
  • Cykelcross-løbets indtog i Bogenses gader og stræder søndag fik flere danskere til at komme på visit - men i den grad også udlændinge.
  • Blandt andre en gruppe cykelcross-entusiaster fra Sverige.

Bogense: World Cup i cyklecross fik søndag rettet noget af det internationale samfunds opmærksomhed på Bogense.

For på cykelruten, der kørte forbi Bogense Havn, Kyst Camping og Kirkebakken, var der blevet flere 18 kameraer op af de belgiske produktionsselskaber Play Sport og Videohouse, som dækkede begivenheden.

Derved blev World Cup og Bogense sendt live ud på 14 tv-stationer i 10 lande - og dermed ud til flere end tre millioner mennesker i Europa.

Men Nordfyn kom ikke kun ud til de cykelglade europæere - de kom også til Nordfyn.

Når man gik rundt langs den 2,9 kilometer lange cykelrute, hørte man nemlig lige så meget hollandsk og tysk, som man hørte dansk. Nogle af de tilskuere, som havde taget rejsen til Bogense i anledning af World Cup i cykelcross var en gruppe fra Göteborg og omegn i Sverige.

- Det er et virkeligt dejligt sted.

- Det er fantastisk.

- Det er virkelig godt.

Siger de gult og blåt-klædte mænd i munden på hinanden til spørgsmålet om, hvad de synes om placeringen af World Cup'en. De har tidligere deltaget i World Cup i Belgien.

- Man har den smukke beliggenhed ved havet og en smule held med vejret, hvor solskinnet stadig er her. Og så er det en fantastisk bane med masser af udfordringer, siger Bjørn Frederiksson:

- Det er en spektakulær bane. Det er ikke så almindeligt at have så mange, der er tre eller fire ved hver runde. Rimelig brutalt.

- Ja, og så i det fladeste land i verden, siger Phillip King, som får hele gruppen til at bryde ud i grin.

Sammen dyrker de både cykelcross og mountainbike, hvilket selvfølgelig også har fået dem til at rejse til Bogense i dag. Og derfor er de enige om, at vejret jovist er godt for dem som tilskuere - men regn ville have været bedre for cykelræset.

- Vi mangler bare lidt regn til at gøre det endnu hårdere for dem. For at gøre det endnu mere mudret. Det fedeste er, når man ser sved på deres pander på vej op ad de stejle dele af banen, griner Matthias Cedwin. Han skal lige til at sige noget mere, men bliver straks afbrudt af den svenske gruppes yngste medlem - Oliver King på otte år:

- Mere mudder! Der skal være endnu mere mudder!

Det blev ikke i denne omgang, at elitecyklisterne blev oversvømmet af mudder - solen skinnede fra en skyfri himmel hele dagen. Men det håber den svenske gruppe måske kommer til at ske, når de kommer tilbage til Bogense til VM i cyklecross i 2019.

- Det gør vi helt sikkert, siger Bjørn Frederiksson han hurtigt - men så skal de også skynde sig videre for at se tre svenske professionelle cykelryttere deltage i dagens sidste løb blandt Herrer Elite.

Annonce
Gruppen fra Göteborg og omegn var især imponerede over den del af cykelruten, som lå på Kirkebakken i Bogense. Foto: Lasse Hansen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce