Annonce
Danmark

Fanden skabte uligheden en sur mandag morgen

Karsten Hønge

På kant: De rigeste 10 pct. af befolkningen har fået 21 pct. mere til rådighed i løbet af de sidste tolv år, mens indkomsten er faldet en for de fattigste 10 pct. Denne udvikling gælder ikke kun i Danmark, for ulighedens spøgelse går gennem mange lande. De rigeste stikker af fra resten af samfundet.

Fagbevægelsens og centrum-venstrefløjens kamp har givet os et af verdens mest lige samfund. Muligheden for at kunne bestemme over sit liv, og for at bevæge sig mellem de sociale klasser, er større i Danmark end i de fleste andre lande. Uddannelsessystemet, Den Danske Model for arbejdsmarkedet og det sociale sikkerhedsnet har vist sig at være godt for alle parter. Alt imens højrefløjen og arbejdsgiverne presser på for mere ulighed, må vi styrke digerne. Vi skal ikke give efter.

Forskning viser, at alle mennesker, også de bedst stillede, opnår betydelige fordele ved at leve i et samfund med mindst mulig økonomisk ulighed. Den samfundsmæssige omfordeling er altså også til ubetinget fordel for de mennesker, som betaler mest til fællesskabet.

Det er den interne økonomiske lighed i et samfund, der har den største betydning for trivsel. Det har faktisk større betydning, end eksistensen af egentlig fattigdom. Lighed er Danmark, når vi er bedst.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce