Annonce
Faaborg-Midtfyn

Falsk Egeskov-side florerede på Facebook og tilbød årskort: -  Det er et hyppigt problem, siger direktør

Lige nu arbejder direktør Henrik Neelmeyer på at gøre Egeskov til et varemærke, så slottets logo ikke kan blive misbrugt. Derudover kan de tage flere juridiske midler i brug, hvis det skulle ske igen. Screendump/Facebook
Torsdag florerede der en falsk Egeskov-side på Facebook. Den falske side holdt en konkurrence, hvor man blandt andet kunne vinde årskort til Egeskov, og så sendte siden venneanmodninger ud. Direktør siger, at det er sket mange gange før.

Kværndrup: "Der er desværre nogen, som misbruger Egeskovs Facebook-profil og sender venneanmodninger på Messenger og beder om, at I trykker på et link for at indløse en præmie. Det er falsk."

Sådan indleder Egeskov Slot et opslag på sin Facebook-side, hvor kommentarfeltet viser, at en del personer har modtaget disse venneanmodninger. Det viser sig, at der torsdag florerede en falsk side rundt på Facebook, der skulle forestille at være Egeskov.


Annonce

I april skulle vi have haft et motorcykeltræf, som blev lagt ned på grund af corona. Der florerede en falsk begivenhed, hvor de kopierede vores billeder og logo. Det sker altid, desværre. Det forekommer hyppigere og hyppigere.

Henrik Neelmeyer, direktør på Egeskov Slot


Den falske side lavede en konkurrence i tråd med Egeskovs egen, hvor Egeskov tilbyder to fribilletter til en heldig vinder. På den falske Facebook-side kunne man vinde årskort og spisning på Egeskov Slot, men med kravet om, at man skulle "synes godt om" siden.

Det var det første røde flag, som mange også bed mærke i, fortæller direktør Henrik Neelmeyer.

- De havde kopieret vores side på en konkurrence, vi havde lavet, og sendte venneanmodninger ud til en hel masse. Deres formulering var ikke en måde, vi nogensinde ville skrive på. Vi beder aldrig om likes, og vi sender heller aldrig venneanmodninger ud, siger han.

Et hyppigt problem

Den falske side blev slettet torsdag eftermiddag, forklarer Henrik Neelmeyer. Det var efter, at Egeskov opdagede den falske side, anmeldte den og skrev ud på deres Facebook-side, at siden blev lagt ned.

- Facebook er normalt langsomme til at reagere, når vi anmelder sådan noget, men denne gang blev siden hurtigt slettet. Jeg kan dog ikke sige, om det var Facebook, der slettede den, eller om det var siden selv, uddyber direktøren og fortsætter:

Henrik Neelmeyer forklarer, at de falske sider er et tilbagevendende problem. Arkivfoto: Yilmaz Polat

- Det er de værktøjer, vi har. Men nu har vi igangsat en varemærkeansøgning på Egeskov som varemærke, da vores logo ofte bliver misbrugt. Når vi får den registrering, kan vi tage mere juridiske midler i brug.

Det er nemlig et hyppigt problem, at Egeskovs Facebook-side eller begivenheder bliver kopieret.

- I april måned skulle vi have haft et motorcykeltræf, som blev lagt ned på grund af corona. Der florerede en falsk begivenhed, hvor de kopierede vores billeder og logo. Det sker altid, desværre. Det forekommer hyppigere og hyppigere, siger Henrik Neelmeyer.

Henrik Neelmeyer tror, hensigten er at skabe trafik på den pågældende Facebookside og dermed tjene penge gennem annoncering.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Professor efter omdiskuterede klimaanbefalinger: Færre biler giver nye muligheder i Odense

Odense For abonnenter

Kerteminde vogter miljøet i Odense Fjord: Er ikke med i ny gruppe, der vil redde fjorden

Kerteminde For abonnenter

Hvor tæt kan bådene pakkes på marinaen? - Arkitekten kender ikke meget til sejlsport, siger sejler

Annonce