Annonce
Odense

Faldende karakterer bekymrer skolebestyrelser: - Ressourcerne slår ikke til

Der er hårdt brug for målrettede investeringer i folkeskolen, påpeger blandt andre Åløkkeskolens skolebestyrelse efter offentliggørelsen af den nyeste kvalitetsrapport på skoleområdet. Arkivfoto: John Fredy
Tre skolebestyrelser har skrevet høringssvar i forbindelse med offentliggørelsen af kvalitetsrapporten om Odenses folkeskoler, og bestyrelserne er alle bekymrede over rapportens indhold.

Brødtekst

Skolebestyrelsen på Åløkkeskolen

- Det bekymrer os, at vi i Odense på mange faktorer ligger under landsgennemsnittet, og at flere resultater viser, at det går den forkerte vej. Især springer det os i øjnene, at elever på 2. klassetrin fortsat ligger langt fra målsætningen om, at 80 % skal være gode læsere, og at det ydermere går i den forkerte retning, så andelen af dårligere læsere i 2. klasse bliver større.

- Odense Kommunes byråd er generelt ikke bange for at sætte store mål: Odense skal være den bedste storby, den grønne storby, robotby osv. Hvad med at næste mål bliver, at Odense skal være den bedste by at gå i skole i? Odense Kommune har været blandt de kommuner, der investerer færrest penge per elev på landsplan gennem mange år. Det gør vi stadig. Hvis Odense skal have landets bedste skoler, både hvad angår trivsel og faglighed, kræver det målrettet investering og vilje fra politikernes side.

Skolebestyrelsen på Næsby Skole

- På mange punkter er kvalitetsrapporten bekymrende læsning. Vi har som kommune ikke formået, at 80 procent af alle elever skal være gode til læsning og matematik, vi lykkes ikke med at hjælpe alle børn uanset deres sociale baggrund, de dårligste elever løftes ikke, vi udfordrer ikke de dygtigste godt nok, og karaktergennemsnittet er faldende.

- Vi håber, at forvaltningen, Børn- og Ungeudvalget og hele Odense Kommune vil handle på kvalitetsrapportens resultater. Resultaterne viser nemlig, at der skal gøres noget i dag for at opfylde målene og ikke først om tre, fem eller 10 år.

Skolebestyrelsen på Rosengårdskolen

- På skolerne i Odense oplever vi desværre ikke, at ressourcerne slår til. Vi anerkender, at den lokale skattestigning de sidste år har betydet flere ansatte – men det kan ikke undre, at der er en stigning i antallet af visiterede elever (til specialtilbud, red.), der mangler tolærere, der mangler pædagoger til at understøtte i indskolingen, der mangler ressourcer til co-teaching, der mangler ... Så hvis vi skal vende udviklingen igen, ønskes flere ressourcer.

- Det virker ind imellem som om, at det er et økonomisk motiveret ønske om at inkludere så mange som muligt i folkeskolen, der er styrende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg For abonnenter

Massiv jordforurening nej tak: Flertal i Nyborg Byråd vil ikke købe den forurenede Lynfrosten-grund

Annonce