Annonce
Assens

Paramedicinere skal komme flyvende i droner i 2025: Falck vil sende hurtig hjælp gennem luften

Nicolai Søndergaard Laugesen er ansvarlig for droneprojektet hos Falck. Foto: Falck
Falck vil inden for fem år sende bemandede droner afsted til skadesteder for at spare livsvigtig tid. Det er planen, at paramedicinere skal kunne flyve dronerne og ankomme før en ambulance på de længere køreture. Derfor skal der testes og øves på blandt andet Billeskov ved Aarup.
Annonce

Aarup: Om få uger vil Billeskov Gods ved Aarup blive indtaget af droner, når Falck sætter gang i et større udviklingsprojekt.

De seneste par år har brand- og ambulancetjenesten haft godt gang i testflyvningen af såkaldte cargo-droner, som kan flyve med eksempelvis blodprøver, men nu er Falck klar til at tage det næste store skridt.

Man er nu klar til at udvikle bemandede droner, fortæller Nicolai Søndergaard Laugesen, der er ansvarlig for droneprojektet i Falck.

- I første omgang afskrev vi bemandede droner, fordi vi var usikre på, om vi var for tidligt ude. Men det har vist sig, at teknologien har udviklet sig hurtigt. Derfor har vi været i nogle fornuftige dialoger med vores teknologipartnere omkring i verdenen, og det har overbevist os om, at vi skal være med til at udvikle idéen om bemandede droner i sundhedsvæsenet, siger han.

Og hvis man er i tvivl om, hvad det helt konkret betyder, at en drone er bemandet, så har Nicolai Søndergaard Laugesen en god forklaring. For man skal nemlig ikke sammenligne en bemandet drone med de små droner, man måske ellers har observeret på himlen indimellem.

- Det er en stor drone, hvor der kan sidde en person i, og den kan lette og lande lodret.

- Så det er en slags mini-helikopter, eller hvordan skal det forstås?

- Det kan man godt sige. Bortset fra, at den (dronen, red.) er meget mindre, den er elektrisk og larmer meget mindre. I dag har vi ganske få helikoptere, og det er en meget dyr løsning. Her ville de bemandede droner kunne indgå i en samlet drift og være meget mere effektive og økonomisk forsvarlige, siger Nicolai Søndergaard Laugesen.

Annonce

Kan erstatte ambulance

Ifølge ham kan det give god mening i fremtiden at sende en bemandet drone med en paramediciner som pilot, inden man sender en ambulance til et skadested. Både så hjælpen kommer hurtigere frem, men også så paramedicineren kan vurdere, om det er nødvendigt, at ambulancen også kommer til skadestedet.


Der er stadig et stykke tid til, at vi har en mand i luften. Vi forventer at starte med at teste de bemandede droner om to til tre år. Et godt bud er, at vi har en mand i luften i 2025.

Nicolai Søndergaard Laugesen, ansvarlig for Falcks droneprojekt


- Dronen kan flyve i en lige linje, hvor man i ambulancen jo skal følge vejen. Dronen kan flyve direkte ud til skadestedet. Vi kan se, ud fra vores data og simuleringer, at vi især på de længere kørsler, som er mere end 10 kilometer, kan være hurtigere fremme med en bemandet drone, og der ville vi kunne være med til at redde endnu flere liv.

Så hurtige er dronerne

Falck har gennemført beregninger af potentialet for at redde liv, når droner integreres i en ambulancetjeneste.

På baggrund af alle kritiske ture i en dansk region (4.230) henover et år har Falck beregnet tidsbesparelsen for alle ture, hvor ambulancen var fremme senere end 5 minutter fra opkaldet til alarmcentralen.

• For udrykninger på 5-10 km. var den gennemsnitlige responstid for en ambulance 8,71 minutter. En eVTOL (Electric Vertical Takeoff and Landing) ville være 3,26 minutter hurtigere fremme.

• For udrykninger på 10-15 km. var den gennemsnitlige responstid for en ambulance 11,85 minutter. En eVTOL ville være 5,26 minutter hurtigere fremme.

• For udrykninger på 15-20 km. var den gennemsnitlige responstid for en ambulance 14,54 minutter. En eVTOL ville være 6,99 minutter hurtigere fremme.

• For udrykninger på 20-25 km. var den gennemsnitlige responstid for en ambulance 16,96 minutter. En eVTOL ville være 7,75 minutter hurtigere fremme.

En forsigtig konklusion er dermed, at introduktionen af droner i områder med længere afstand vil kunne øge overlevelsesraterne med 30-35% for hjertestoppatienter i områder, hvor afstandene er lange.

Ambitionerne for projektet er store, men der skal en masse test og prøveflyvninger til, før bemandede droner kan blive en integreret del af Falcks ambulancetjeneste.

- Det her er et innovationsprojekt, og det er et ambitiøst og modigt træk, så der er fortsat en masse ubesvarede spørgsmål, som vi skal være med til at besvare sammen med forskere og myndigheder, siger Nicolai Søndergaard Laugesen.

Derfor bliver de første mange test og prøveflyvninger på Billeskov Gods uden en pilot.

- Der er stadig et stykke tid til, at vi har en mand i luften. Vi forventer at starte med at teste de bemandede droner om to til tre år. Det er vores ambition, at vi har en mand i luften i 2025, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Vi finder os ikke i sexchikane

Fyn

Torsdagens tal: Odense nummer 26 over kommuner med mest konstateret coronasmitte i Danmark

Annonce