Annonce
forside

FAKTA: Yachtkonstruktør og værftsejer Henry Rasmussen fra Svendborg

I over 100 år har "Abeking & Rasmussen" været et verdensnavn i yacht-byggeri af højeste kvalitet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Henry Rasmussen var født i Hallind Skov ved Svendborg i 1877 og døde i Tyskland i 1959, 82 år.

Henry Rasmussen kom i lære som bådebygger på Sophus Webers værft i Gammel Hestehauge ved Svendborg i første halvdel af 1890'erne.

Allerede som 11-årig var Henry Rasmussen engageret i forskellige former for kapsejlads både i Svendborgsund og i Øresund.

I sidste halvdel af 1890'erne kom Henry Rasmussen til Lind Hansens værft i Odense og lærte at bygge større træskibe i en supplerende uddannelse som skibstømrer. I Svendborg-sammenhæng er værftet kendt for at have bygget krydstoldjagten Viking leveret i 1897.

Henry Rasmussen styrkede sine maritime kompetencer med stålskibsbyggeri hos B&W i København og uddannede sig også som konstruktør af skibe. Omkring 1900 fik Henry Rasmussen job som skibsingeniør på værftet Bremer Vulkan i Bremen. Her mødte han maskiningeniør Georg Abeking (1881-1970). I 1907 grundlagde de sammen Abeking & Rasmussen Boots- und Jacht-Werft i Lemwerder ved floden Weser.

Abeking & Rasmussen voksede sig hurtigt stort med op til 800 ansatte. Værftet blev kendt verden over for formfuldnete lystyachter af ypperste kvalitet, selvom der også bygges mange andre slags fartøjer.

Abeking trak sig ud i 1925, og fra 1931 var Henry Rasmussen eneejer af værftet med uændret firmanavn.

I 1927 blev Henry Rasmussen tysk statsborger, så han kunne stille op for Tyskland i international sejlsport.

I 1940-1941 overtog Henry Rasmussen værftet i Gammel Hestehauge.

I 1944 blev tre værfter ved Svendborgsund ramte af sabotage, fordi de byggede for tyskerne. Henry Rasmussens værft var et af dem.

Efter krigen fortsatte Henry Rasmussen driften af sit værft i Lemwerder. Han blev stærkt hyldet, da han selv fyldte 80 år og værftet 50 år i 1957. Henry Rasmussen omkom ved en bilulykke nær hjemmet ved Bremen i 1959. Svendborg Avis (i dag Fyns Amts Avis) bragte en fire spaltet nekrolog under overskiften "Kendt svendborger død efter et færdselsuheld".

Nutidens Abeking & Rasmussen-værft ligger stadig i Lemwerder og har omkring 450 ansatte. Antal byggede fartøjer siden 1907: 6500, heraf ca. 2600 sejlbåde. Direktør er Hans M. Schaedla med familiemæssig tilknytning til stifteren Henry Rasmussen.

Bøger mm: Historien om Henry Rasmussen (og værftet i Gammel Hestehauge) er fortalt af Kaj Nykjær Jensen i Svendborg Museums årbog 2005, i bådbladet Yachts artikelserie "Meister die Linien" samt i flere bøger om store bådkonstruktører, bl. a. "The Encyclopedia of Yacht Designers" (2004). Også værftet Robbe & Berkings fornemme magasin Goose skildrer i forbindelse med den aktuelle udstilling historien på både tysk og engelsk. sosn

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Borgmester efter DF'ers kritik af omstridt chef: - Overvej dit ansvar som arbejdsgiver

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];