Annonce
Gear

FAKTA: Her er kongehusets biler

Krone 7 er en Volvo S80.

Kronprinsens bil "Krone 7" er to gange kørt over stormlukket storebæltsbro. Her kan du se kongehuset biler.

To gange har kronprinsens bil "Krone 7" kørt over Storebæltsbroen, mens den var lukket på grund af weekendens storm.

Nummerpladerne på kongehusets biler er alle forsynet med en kongekrone efterfulgt af et tal, deraf betegnelsen "kronebiler".

Kongehuset ønsker ikke at offentliggøre en egentlig liste over de kongelige køretøjer, men her ses en sammenstykket liste:

* Store Krone: Rolls-Royce Silver Wraith, bruges af regentparret og til transport af udenlandske statsoverhoveder ved officielle lejligheder.

* Krone 1: Daimler limousine fra 1992, bruges ved officielle lejligheder, primært af dronningen.

* Krone 2: Daimler limousine fra 1986, anskaffet ved prinsgemalens 60-års fødselsdag og bruges ved officielle lejligheder.

* Krone 3: Buick Centurion fra 1972, prinsgemalens.

* Krone 5: Daimler Limousine fra 1979, bruges ved officielle lejligheder.

* Krone 121: Bentley Mulsanne, dronningens personbil.

* Krone 101: Audi A8 4,2L TDi, prinsgemalens personbil.

* Krone 462: Bentley, daværende kong Frederiks personbil, nu på karetmuseum på Christiansborg Ridebane.

* Krone 7 og 8: Audi A8 og Volvo S80, kronprinsparrets repræsentationsbiler.

* Krone 35: Volvo, hestetransport.

Herudover råder kongehuset over et mindre antal limousiner, personbiler, minibusser, varevogne samt en hestetransporter og en mindre lastvogn.

Kilder: Kongehuset, Børsen.

Annonce
Store Krone: Rolls-Royce Silver Wraith (i lighed med bilen på billedet), blev indkøbt i 1958 af Frederik 9. til brug for særlige lejligheder.
Her en Bentley Mulsanne.
Audi A8 4,2 TDI.
Her er Kronprins Frederik i Krone 2.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce