Annonce
Indland

Facebook har registreret danske børn med interesse i gambling

Alastair Pike/Ritzau Scanpix

36.000 danske børn er registreret som interesserede i gambling. Centerleder kalder det "rablende vanvittigt".

Selv om pengespil er ulovligt for mindreårige, har Facebook stemplet 36.000 danske børn ned til 13 år som interesserede i gambling.

Det viser en kortlægning foretaget af P1 Orientering. I hele EU er tallet 740.000.

Facebook lever nemlig af at registrere alle mulige forskellige interesser på deres brugere, ud fra hvad man liker og deler. Data som annoncører kan bruge til målretning af reklamer.

Michael Bay Jørsel, der er centerleder på Center for Ludomani, kalder det “fuldstændig rablende galt”, at Facebook har stemplet børn som interesserede i pengespil.

- Hvad fanden skal Facebook bruge de her data på børn helt ned til 13 år til? Hvis de var et ansvarligt selskab, så ville de jo sætte en grænse på 18 år, siger Michael Bay Jørsel til DR.

Han opfordrer Facebook til at slette deres data om børn, så de ikke bliver misbrugt.

Flere juridiske eksperter er kritiske overfor, om Facebook har en saglig grund til at have de oplysninger.

- Man må ikke markedsføre til børn under 18 år, når det handler om pengespil.

- Og når man ikke må det, så har man heller ikke brug for at have de data, og så er det i strid med GDPR (EU's persondataforordning, red.), mener Ayo Næsborg Andersen, der er lektor i persondataret på Syddansk Universitet.

Facebooks algoritmer har også fundet frem til, at børn er interesseret i alkohol.

I Danmark drejer det sig om 14.000 børn under 16, der er registreret som interesseret i alkohol. I hele EU drejer det sig om 800.000 børn under 18.

Selv om Facebook ikke må bruge dataene om børnene til at promovere gambling eller alkohol lige nu, kan den stadig være brugbart for dem i fremtiden.

Facebook forklarer over for P1 Orientering, hvorfor de indsamler data på børn om gambling og alkohol.

- Vi har de her to annonceinteresser, med den gode grund at der skal være mulighed for at køre annoncer for det modsatte.

- Altså for eksempel en annonce der underviser unge i ikke at drikke for meget hver weekend, siger Peter Münster, der er kommunikationschef for Facebook i Norden.

Derudover understreger Facebook, at de selvfølgelig ikke tillader, at virksomheder målretter reklamer, der promoverer gambling og alkohol til børn. De mener også i det hele taget, at de efterlever reglerne i GDPR.

Peter Münster fortæller dog også til P1 Orientering, at de oplysninger, som Facebook indsamler om børns annonceinteresser, bliver brugt til at promovere gambling og alkohol, når de fylder 18.

Det får kritik af Ayo Næsborg Andersen.

- GDPR bestemmer, at man skal passe særligt på børn, fordi de ikke helt kan overskue alt, hvad der sker på Facebook og andre sociale medier.

- Det er problematisk, at børns fortid bliver brugt til at målrette annoncer mod dem, lige så snart de fylder 18 år, siger Ayo Næsborg Andersen.

/ritzau/

Annonce
Dr-artikel om Facebooks dataindsamling
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce