Annonce
forside

Første udstilling siden skilsmissen

Disa Lund (i midten) går ned ad Mindernes Allé på museet i Østergade. Foto: Alexander Dornwirth.
  • Fredag åbnede den nye Strynø-udstilling på Langelands Museum, hvilket tiltrak mange nysgerrige

Rudkøbing: Da museumsleder Peer Henrik Hansen slår døren op ti minutter før tid til den nye Strynø-udstilling fredag eftermiddag, er der forbavselse at spore i stemmen.

- Hold da op, der er ligefrem kø, siger han og giver de cirka 20 forsamlede ude foran et smil.

Og på kort tid strømmer der endnu flere ind til udstillingen, som har fået titlen: "Familien, øen, verden."

En udstilling, der fortæller om familien Jensen gennem 100 år fra Nørrevej 14 på Strynø.

- Det er en meget spændende udstilling, der bliver fortalt gennem denne familie, siger Peter Dragsbo, der er formand for bestyrelsen for Langelands Museum.

Det er den første særudstilling, Langelands Museum står for siden museet blev skilt fra Øhavsmuseet.

- Og planen er, at der skal være to udstillinger om året, siger Peter Dragsbo.

En af dem der er dukket op er Disa Lund, som er opvokset på Strynø og var nabo til familien Jensen.

Hun flyttede fra øen i 1964 som 16-årig.

- Jeg har mange minder om familien. For eksempel, at de fik øens første fjernsyn i 1958, og at vi børn ofte fik lov til at komme forbi, siger Disa Lund.

Læs meget mere om udstillingen i Fyns Amts Avis søndag, hvor journalist Camilla Qvistgaard Dyssel går i dybden med familien Jensens oplevelser på øen og en lang række af de tragedier, familien desværre var udsat for.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce