Annonce
Middelfart

Første udstilling i 2020: Polsk kunstner er med til fernisering i Middelfart

Den polske kunstner Witold Stypa vil selv være til stede ved ferniseringen i Middelfart. Foto: Kim Nørballe
Galleri Nørballes første udstilling i 2020 er med kunstneren Witold Stypa.

Middelfart: Galleri Nørballes første udstilling i 2020 er med kunstneren Witold Stypa, der er fernisering lørdag den 8. februar fra klokken 11-14, hvor kunstneren selv vil være tilstede.

Witold Stypa er født i 1951 i Polen og er uddannet ved Kunstakademiet i Krakow, hvor han efter sin uddannelse også virkede som lærer. I 1985 rykkede Stypa teltpælene op og flyttede til Berlin, hvor han siden har boet på Prenzlauer Berg.

Stypa har slået sit navn fast som avantgardekunstner med sine stærke koloristisk-ekspressive malerier med spændende lag-på-lag teknik, objekter, installationer og skulpturer.

Witold Stypa kommer til Middelfart oven på en nylig flot udstilling med store lærreder og installationer på et af de førende kunstmuseer i Jordan.

Han har udstillet i en lang række lande uden for Polen og Tyskland, og i Berlin er han efterspurgt som udsmykkende kunstner på store indretninger af både offentlige og private virksomheder.

- Hele Stypas virke er præget af hans søgen efter det skjulte, det ukendte. Stypa er nærmest metafysiker og bevæger sig frit mellem kvantefysik og det flerdimensionelle og spirituelle. En iagttagelse af og systematisering af det, som ikke umiddelbart lader sig erkende, fortæller Kim Nørballe.

Udstillingen kan opleves frem til 19. marts hos Galleri Nørballe, Algade 49 i Middelfart.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Annonce