Annonce
Erhverv

Første havneetape: Så er Lindø klar med splinterny superkaj til de tunge og grønne kunder

Havneudvidelsen omfatter 400.000 kvadratmeter, når hele området er klar næste år - men første etape kan tages i brug nu. Her er det nye område fotograferet, mens sandsugeren Al-Idrisi fortsat var i gang med at pumpe to millioner kubikmeter sand ind på til det, der nu bliver til nyt land på Lindø. Arkivfoto: Michael Bager
Lindø port of Odense fik tirsdag overdraget 375 meter ny kaj, som omfatter et eftertragtet område med en bæreevne på 105.000 tons. - Jeg forventer, at vi bliver en af verdens vigtigste produktionshavne inden for de kommende år, siger administrerende direktør Carsten Aa

Lindø port of Odense fik tirsdag overdraget første etape af sin omfattende havneudvidelse.

Den nye havneterminal kommer sammenlagt til at omfatte 400.000 kvadratmeter - det svarer til cirka 60 fodboldbaner - og står færdig sommeren 2020, hvis alt forløber som planlagt. Men de første 375 meter splinterny kaj er fra tirsdag klar til at byde kunderne velkommen, og det betyder blandt andet, at Lindø port of Odense kan bryste sig af et heavyload-område, som de færreste havne i Europa har, og som ingen andre i Danmark har.

Annonce
Vi forventer, at vi bliver en af verdens mest attraktive produktionshavne inden for den tunge industri inden for de kommende år.

Carsten Aa, administrerende direktør Lindø port of Odense

Kæmpe vindmøller

Det 30 gange 100 meter store område har en bæreevne på 35 tons per kvadratmeter, svarende til 105.000 tons i alt, og det er noget, der batter, når der eksempelvis skal fragtes enorme elementer til lige så enorme vindmøller.

Carsten Aa, administrerende direktør for Lindø port of Odense, er da også en meget glad mand.

- Det er en glædens dag. Vi forventer, at vi hurtigt får brug for det nye område - ikke mindst, sådan som markedet for vindmøller udvikler sig. Vindmøllerne bliver bare større og større, og dermed bliver alt, der relaterer sig til dem også større og større og tungere og tungere. Vi forventer, at vi bliver en af verdens mest attraktive produktionshavne inden for den tunge industri indenfor de kommende år, siger direktøren, der blandt sine lejere har Bladt Industries og MHI Vestas, som begge producerer elementer til havvindmøller.

Fuld drøn på grøn omstilling

Når hele havneudvidelsen er i hus næste år, har Lindø port of Odense fået tilført 1000 meter ny kaj og 400.000 nye kvadratmeter og investeret 400 millioner kroner i at specialisere sig endnu mere inden for offshore vindindustrien og gøre havnen endnu mere beredt til den grønne omstilling.

Inden årsskiftet lander et cirka 50 millioner kroner dyrt eksemplar af verdens største mobile havnekran, og med udbygningen af Lorc-testcenteret skruer Lindø port of Odense helt op for den grønne omstilling og en klimadagsorden, som blæser afsted globalt, lyder det fra Carsten Aa. Han understreger, at den fynske investering i det, der er blevet en af Danmarks mest markante erhvervshavne, også gavner bundlinjen i det danske nationalregnskab.

- Med denne første del af vores havneudvidelse er vi endnu et skridt på vejen i vores ambition om at skabe markedets mest optimale rammer for fremtidens grønne omstilling på energiområdet. Vi ved, at vi ser ind i en fremtid, hvor de grønne løsninger uomtvisteligt kræver faciliteter som vores. Denne investering styrker derfor ikke kun vores egen forretning, men også de store linjer i den danske økonomi, fastslår han.

Den nye havneterminal udføres af et konsortium, der består af danske Züblin A/S og Jan de Nul, Luxembourg.

400.000 kvadratmeter mere Lindø

Lindø port of Odense udvider med alt i alt 400.000 kvadratmeter, ca. 60 fodboldbaner

Den samlede pris løber op i 400 millioner kroner

Opgaven udføres i samarbejde mellem Züblin A/S, Danmark, og Jan de Nul, Luxembourg

Første etape er afleveret den 5. december 2019.

Den omfatter bl.a 375 meter kaj - sammenlagt bliver der 1000 meter ny kaj

Kajen er belagt med asfalt og betonsten og har en bæreevne på 10 tons per kvadratmeter

Et særligt heavyloadområde på 30 gange 100 meter har en bæreevne på 35 tons per kvadratmeter

Havnebassinet på den færdige del har en vanddybde på 11 meter

Arealet omfatter en 30 meter bred transportkorridor ind på området - her er bæreevnen på min 15 tons per kvadratmeter

Den samlede havneudvidelse skal efter planen være klar sommer 2020

Lindø port of Odense er en kommunal aktieselskabshavn ejet af Odense Kommune

Det var en ordentlig grab, der sad for enden af det rør, som sandsugeren Al-Idrisi brugte til at hente de enorme mængder sand fra havbunden op med. Al-Idrisi er for længe siden draget videre ud i verden efter at have pumpet sand op ved Samsø. Arkivfoto: Nils Mogensen
Hvis en erhvervshavn vil klare sig i dag, må den specialsere sig og gøre sig unik, mener Carsten Aa, som er administrerende direktør for Lindø port og Odense og i øvrigt netop udnævnt til formand for Danske Havne. Arkivfoto: Nils Mogensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart For abonnenter

Lukket feriecenter tæt på åbning: Oprørte husejere stempler lejeaftale med feriecenter som ulovlig

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Slut med togdrift om søndagen

1995 Ritt Bjerregaard har i hvert fald lært én ting af sin sag med lejligheden på Vesterbro i København: Prisen for at fastholde nogle principper kan blive for stor. Derfor valgte hun i går at meddele finansminister Mogens Lykketoft, at hun giver afkald på 166.000 kroner årligt i ministerpension oven i de godt 1,2 millioner lavt beskattede kroner, som hun får som EU-kommissær. Til Fyens Stiftstidende siger Ritt Bjerregaard, at hun dybest set er modstander af, at man skal rette sig efter tilfældige stemninger, eller hvad der tidligere har været praksis. Når jeg gav affald på pensionen, var det fordi, at situationen efterhånden var blevet så hysterisk, at den skyggede for alt det, jeg skulle lave som kommissær. 1970 Det er radioens udsendelser, der trods alt vinder i konkurrencen om lytter/seernes bevågenhed, måske fordi radiolytning er lettere at kombinere med andre gøremål. Sådan lyder konklusionen af en lytter- og seerundersøgelse, som Danmarks Radio har offentliggjort. Undersøgelsen viser blandt andet, at lytterne uhyre sjældent lukker for en radioudsendelse, fordi de finder den kedelig, Det gør derimod en del seere. Tv har dog stadig meget store seertal. Over to millioner mennesker ser aftenens første tv-avis, hvorimod den sene udgaves seertal er meget afhængig af, hvilken udsendelse, der ligger umiddelbart forud. Hvis det er et populært program, er der mange, der også ser tv-avisen bagefter. 1945 Den længe ventede nedskæring af statsbanetrafikken bliver nu til alvor. I går aftes udsendte statsbanerne meddelelse om, at nedskæringen skal træde i kraft den 1. februar, og at den reducerer toggangen til 20 procent af den normale trafik før krigen. Den almindelige regel for hverdagstrafikken bliver, at der kører et tog om morgenen og et om aftenen, og om søndagen vil der slet ikke køre damptog. Forbindelsen mellem landsdelene bliver efter den nye køreplan meget vanskelig, idet der kun bliver én forbindelse daglig i hver retning – og om søndagen kan man overhovedet ikke rejse. Færgebilletterne til Storebæltsoverfarten genindføres fra 1. februar og udleveres kun i begrænset omfang.

Nordfyn

Ungt ægtepar overtager kendt Bogense-spisested

Annonce