Annonce
Kerteminde

Først fik de en halv million kroner: Nu vil festival have 2,9 millioner ekstra

Bæredygtighedsmødet Tomorrow er startet af en privat forening med iværksætteren Caroline Søeborg Ahlefeldt i spidsen. Foto: Nils Svalebøg
Bæredygtighedsfestivalen Tomorrow har ansøgt Kerteminde Kommune om et driftstilskud på 2,9 millioner kroner.

Kerteminde: Den stort anlagte festival om bæredygtighed på Lundsgaard Gods til næste efterår har bedt Kerteminde Kommune om et ekstra tilskud på 2,9 millioner kroner.

Festivalen, der har det mundrette navn: Tomorrow, fik allerede før sommerferien et tilskud på 500.000 kroner til at udvikle festivalen for.

- Den indledende opbakning fra Kerteminde Kommune har været afgørende for at mobilisere den nødvendige finansiering af udviklingsfasen, som blandt andet støttes af Beckett Fonden, Carlsbergs Mindelegat, Innovationsfonden, Vækstfonden og Ole Kirk’s Fond samt private virksomheder, skriver arrangørerne i ansøgningen til Kerteminde Kommune.

De 2,9 millioner kroner søges over tre år. De første 1,5 millioner kroner skal falde til næste år og svarer til 20 procent af det samlede budget på 7,5 millioner kroner i 2020.

Derefter regner festivalen med, at de gennem partnerskaber med virksomheder kan rejse flere penge, så Kerteminde i 2021 kan nøjes med at give 900.000 kroner og i 2022 500.000 kroner. Fra 2023 forventes det, at festivalen bliver økonomisk bæredygtig.

Annonce

- Det lyder som et stort tal

I første omgang er det økonomiudvalget som i næste uge skal behandle ansøgningen. Og i udvalget er der ikke enstemmig opbakning til udskrivningen.

- Umiddelbart synes jeg, det lyder som et stort tal set i forhold til den samlede udgift, siger Hans Luunbjerg (V).

- Jeg er med på, at vi som kommune skal bidrage, lige som vi allerede har bidraget til konceptudviklingen, men om det lige skal være det tal der, det må vi kigge på.

Enhedlistens Jutta Nielsen understreger, at festivalen er en rigtig god idé, der vil tiltrække mange mennesker til Kerteminde.

- Men jeg vil rigtig gerne have en orientering om, hvorfor det er blevet så dyrt, inden jeg tager stilling til det, siger Jutta Nielsen (EL).

Dansk Folkeparti er til gengæld lodret imod, ligesom de heller ikke stemte for at give 500.000 kroner i udviklingsstøtte til festivalen før sommerferien.

- Det var lige nøjagtig derfor, jeg stemte imod. Først giver vi et tilskud på 500.000 kroner til udviklingen af et projekt, som vi ved, at vi skal betalte til på et tidspunkt, og nu står vi så med en regning det første år på 1,5 millioner kroner, siger Terje Pedersen (DF).

- Jeg kan slet ikke se, hvor vi kan finde pengene henne. Vi har i forvejen overskredet rammen for vores driftsudgifter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce