Annonce
Odense

Færre løbere og færre motionsløb

Eventyrløbet forventer 18.000 løbere, når den 41. udgave finder sted Kristi himmelfartsdag, og det betyder faktisk udsolgt. Dermed er der kun tale om en meget lille nedgang i antallet af deltagere i forhold til tidligere år. Arkivfoto: Michael Bager

DHL-Stafetten og også lidt Eventyrløbet holder nogenlunde antallet af deltagere, mens andre motionsløb procentvis mister mange deltagere.

Mere end en halvering fra 8800 til 4200 deltagere i Lillebælt Halvmarathon i lørdags, næsten en halvering i fynske lokalløb, og nedgang i kvindeløb.

Sådan ser statistikken ud, når man ser på antallet af deltagere i en lang række fynske og danske motionsløb, løbetræneren og løbeeksperten Henrik Lund Jensen har udarbejdet for årene 2014 til 2017.

Bogenseløbet har i den periode haft et fald på 40 procent, I Form Løbet i Odense på 30 procent, og topscoreren i hans undersøgelse er Aarhus Halvmarathon med 53 procent.

- Vi ser omvendt også DHL Stafetten og til dels Eventyrløbet, som holder stand, fordi der er tale om sociale løb og hvor man tilmelder sig holdvis. Vi ser hold tilmelde sig, men vi ser også hold, som framelder sig, og derfor ser vi nogle kæmpe udsving, siger Henrik Lund Jensen, der medgiver, at tolkning af tallene er en vanskelig størrelse.

På landsplan er der cirka 2200 motionsløb, heraf cirka 130 på Fyn, og selv om mange løbearrangører konkurrerer med hinanden er det ikke den eneste grund til, at de næsten alle oplever et fald i antallet af deltagere.

- Vi ser til gengæld også mange deltagere i børneløb. Eventyrløbet er Danmarks største børneløb, og vi har i foråret set Team Rynkeby Skoleløbene, hvor man samler ind til kritisk syge børn og Børnelungefonden, plus Skole OL og skolernes motionsdag. Derfor er der gang i løb for de yngste, og måske ser vi ligefrem en stigning på lang sigt, siger Henrik Lund Jensen, der spændt ser frem til tallene for 2018.

Når han så alligevel ser på faldet hos de voksne løbere har det også noget at gøre med alder.

- Løb er en sport med meget stor skadesrisiko. Op imod 70 procent bliver periodevis skadet og mange stopper med at løbe. Når ens personlige tider går nedad i motionsløb begynder mange i stedet at cykle eller finde på noget andet, siger Henrik Lund Jensen.

Annonce

Danske motionsløb

Antal gennemførte deltagere i en række udvalgte danske motionsløb fra 2014 til 2017.Copenhagen Marathon:

2014: 9623

2017: 8154

Eremitageløbet:

2014: 15.536

2017: 8808

Eventyrløbet:

2014: 19.543

2017: 18.184 (jubilæumsår)

Lillebælt Halvmarathon:

2014: 9700

2018: 4209

HCA Marathon (antal tilmeldte og DM maraton):

2014: 4381

2017: 5831 (ny distance introduceret)

Svendborgløbet:

2014: 1981

2017: 1567

Bogenseløbet:

2014: 929

2017: 550

I Form Løbet Odense:

2014: 1617

2017: 463

ALT for damernes løb i Odense:

2014: 1652

2017: 1409

Nytårsløbet Odense (antal tilmeldte):

2014: 1567

2017: 1596

Kilde: Henrik Lund Jensen

Utraditionelle løb

Også hos Idrættens Analyseinstitut holder man øje med det stagnerende antal løbere og motionsløb, og også her ser man ligesom Henrik Lund Jensen flere årsager til det.

- Mange vil gerne have en ekstra oplevelse, og vi ser også, at mange vælger nogle af de mere utraditionelle løb, siger Maja Pilgaard, konstitueret direktør.

Det er ikke, fordi Royal Run, hvor kronprinsen løber i fem byer, Colour Run med farver i hovedet og diverse mandehørmsløb nødvendigvis tager deltagere fra f.eks. halvmaraton-arrangementer, men alligevel sker der et fald i de traditionelle events.

- Det kan være interessant at se, om det er de klassiske løbeforeninger eller atletikklubber, som mister deltagere, eller om det mere er de kommercielle arrangører, det går ud over, når løberne enten bliver væk eller går andre steder hen, siger Maja Pilgaard.

Et løb, som i 2017 havde fremgang i forhold til tidligere, er H.C. Andersen Marathon i Odense, viser Henrik Lund Jensens undersøgelse. Her steg tallet fra 4342 deltagere i 2016 til 5831 deltagere i 2017, men skyldes, at der delvist i 2017 blev introduceret en ny 10 kilometerrute.

Også Nytårsløbet i Odense har fortsat udsolgt hvert år med 1600 deltagere.

Ruten

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Odense

En søndag med fitness i Korup

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];