Annonce
Odense

Færgen, der blev diskotek

Bestyrer Morten Andersen (til venstre) og forpagter Jens Mikkelsen på det enorme dansegulv op "Main Deck". Gulvet er de orignale brædder fra da skibet blev bygget i 1952.

Den gamle Aarhus - Kalundborgfærge er blevet til et diskotek, der nu holder til på Odense Havn

Odense: Tre diskoteker, otte barer og plads til 1325 gæster. Det er de kolde facts om diskoteksskibet Spektrum of Scandinavia, der holder til på Odense Havn.

Diskoteket havde åbent for første gang sidste lørdag, og forpagter Jens "Gønge" Mikkelsen fortæller, at der rundt regnet var 1500 gæster igennem tælleapparatet ved indgangen.

Den gamle bilfærge har åbent hver fredag og lørdag, og forpagter Jens Mikkelsen er ikke i tvivl om, hvad der adskiller Spektrum of Scandinavia fra byens andre beværtninger.

Annonce
Motoren på skibet er intakt, men skruen er pilelt af, og skibet kan ikke flytte sig af egen hjælp.
Spektrum er en gammel DSB-færge, og logoet pryder stadig enkelte steder på skibet. Da færgen var i DSBs varetægt hed det M/F Broen.
Det 80 meter lange skib skal ligge permanemt i Odense Havn, og har åbent hver fredag og lørdag.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce