Annonce
Faaborg-Midtfyn

Færgeaflysninger: Vand i tanken skyld i Skjoldnæs havari

M/F Skjoldnæs havarerede søndag eftermiddag med vand i olietanken. Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen.
En defekt svejsning var skyld i, at M/F Skjoldnæs søndag mistede manøvreevnen, påsejlede et skib i Faaborg Havn og efterfølgende måtte humpe til Søby for at komme i dok.

Søby: Søndag eftermiddag blev færgedriften i den vestlige ende af Ærø atter ramt af et uheld, der betød, at alle afgange til og fra Søby med M/F Skjoldnæs måtte aflyses resten af dagen og mandagen med.

Maskinchef ved Ærøfærgerne Ole Jensen forklarer, at havariet skyldes en dårlig svejsning.

- Der er blevet fundet en revne i en svejsning i tanken. Derfor kom der søvand ind i dieselolien, og det kan en færge altså ikke sejle på, lyder det fra Ole Jensen.

Vandet i tanken blev opdaget, da færgen befandt sig i Faaborg.

- Der kunne de konstatere, at de havde mistet manøvreevnen over skibet, fordi man ikke havde fuld kraft på motoren. Der var kommet vandperler ind i brændstofsystemet, men heldigvis døde motoren ikke, og man kunne sejle hjem på den kraft, man havde, men den gav slet ikke, det den skulle, fortæller Ole Jensen.

- Skjoldnæs har kun en dagtank og en bunkertank, så man havde heller ikke mulighed for at slå over på en anden tank, da det gik galt.

Tabet af manøvreevnen resulterede i, at Skjoldnæs i Faaborg Havn havde en mindre påsejling af et supplyskib, der lå i havnen.

ISM-ansvarlig ved Ærøfærgerne Frank Pedersen fortæller, at der var tale om det, der i fagtermer kaldes en "blød berøring".

- Båden fik en meget lille ridse og en enkelt indtrykning. Den slags kan desværre ikke undgås, når så mange tons berører hinanden, men der skete ingen personskader, forklarer Frank Pedersen.

Annonce

Ubelejligt tidspunkt

Kort efter man kom ind i Søby søndag eftermiddag, blev fejlen fundet, og så måtte Skjoldnæs sætte kurs mod dokken ved Søby Værft.

- Tanken er renset og hullet er lokaliseret, så nu laver vi en midlertidig reparation af skaden, og så må den få den helt store omgang til foråret, hvor den skal i dok, siger Ole Jensen.

Han medgiver, at havariet næsten ikke kunne have ramt på et mere ubelejligt tidspunkt.

- Alle er jo ferieramt. Det er lige fra Søfartsstyrelsen til klassen og så også ovre på Søby Værft, hvor vi her til eftermiddag skal have færgen ind i dokken. Og så kunne jeg jo se, at der holdt flere cyklister og biler i båsene, som skulle have været med. Det er selvfølgelig brandærgerligt for alle, men den kan altså ikke sejle på vand. Færgen er 40 år gammel, og de her ting sker desværre, når man har med så gammel tonnage at gøre, fortæller Ole Jensen.

Hvis alt går vel, regner Ole Jensen med at reparationen er færdig i løbet af mandag eftermiddag, og at færgen atter er i aktion igen tirsdag morgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Annonce