Annonce
Faaborg-Midtfyn

Færge mellem Als og Fyn skruer prisen i bund

Fra denne uge kan man finde meget billige færgebilletter på ruten Fynshav-Bøjden. Arkivfoto: Søren Gammelmark
I fremtiden kan man finde færgebilletter for en bil og op til ni personer fra 79 kroner. Det sker når Molslinjen indfører differentierede priser på færgeruten, som man kender fra flyrejser og fra rederiets færgerute på Kattegat.

Sønderborg: Gæsterne på Alslinjen - færgen mellem Fynshav og Bøjden - kan fra onsdag finde billigere afgange på færgeruten.

Hvis man booker billetten i god tid - og rejser på afgange, hvor der ikke er så mange rejsende - så kan man blive sejlet mellem Als og Fyn til en billigere pris.

Den nye dynamiske prisstruktur ligner den, Molslinjen har haft succes med på Kattegat. Rederiet foventer da også mere trafik på ruten med den nye prisstruktur.

- Vi vil gerne udvikle på vores færgeruter og skabe grundlag for mere trafik mellem landsdelene. Den øvelse har vi været igennem på Kattegat med succes, forklarer Carsten Jensen, der er Molslinjens administrerende direktør.

Annonce

Vi ændrer ikke på den billetstruktur, folk kender i forvejen, men ved at kombinere det med en dynamisk lavprisstruktur kan vi være med til at gøre turen med Alslinjen mere attraktiv og friste folk til at tage vandvejen.

Carsten Jensen, administrerende direktør Molslinjen

79 kroner med bil

Det er et år siden, Molslinjen købte aktierne i Danske Færger og dermed overtog driften af de fire færgeruter, Alslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen og Samsølinjen.

- Vi ændrer ikke på den billetstruktur, folk kender i forvejen, men ved at kombinere det med en dynamisk lavprisstruktur kan vi være med til at gøre turen med Alslinjen mere attraktiv og friste folk til at tage vandvejen, siger Carsten Jensen.

I fremtiden vil turen mellem Bøjden og Fynshav kunne findes fra blot 79 kroner for en bil med op til ni personer. Gæsterne på Alslinjen har et alternativ i broen over Lillebælt. Derfor skal færgen også kunne tilbyde mere end blot billig transport, mener rederiet.

- Færgen tilbyder en pause fra rattet og de stressende kø-plagede veje. Ii løbet af 2020 begynder arbejdet med at udbrede vores succesfulde luksuskaffe-koncept, Barista, til alle ruter, siger Carsten Jensen.

Fremover vil turen mellem Fynshav og Bøjden kunne findes fra 79 kroner for en såkaldt lav bil med op til ni personer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Hvad er målet med udligning?

Temaet i rigtig mange samtaler i denne tid er den kommunale udligning. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været til et møde, uden at det har været bragt op. Sidst til et møde med plejefamilierne i Assens Kommune i mandags, hvor den manglende udligning nævnes af flere som en årsag til den besparelse, som kommunen har valgt at lægge på plejefamilierne. Til det skal jeg dog også sige som kommunalpolitiker i Assens, at det også er et spørgsmål om prioritering, og hvis viljen havde været der i byrådet, kunne der have været prioriteret anderledes. Men det er et faktum, at der er stor forskel mellem kommuner i forhold til kommunernes mulighed for at opretholde en god service. Foreningen Bedre Balance har opgjort, at kommunerne i hovedstadsområdet kan bruge 186 kroner for hver gang, kommunerne i resten af landet kan bruge 100 kr. pr. sårbart barn. Skal vi acceptere det? Sundhedsministeren har sagt: “Vi skal knække den ulighed, der betyder, at et barn, der i dag fødes i Gentofte Kommune. i gennemsnit kan regne med at blive 83,4 år, mens det barn, der fødes i Lolland, bliver 77,7 år. Alene på grund af postnummeret.” Ja selvfølgelig skal vi knække uligheden, siger alle. Men er forudsætningen så ikke, at vi må starte med at sikre alle kommuner samme mulighed for service - samme mulighed for at sikre de svage børn et godt liv. Da man oprettede regionerne, var man enige om, at der ikke måtte være forskel på kvaliteten af behandlingen på sygehusene. Derfor bliver pengene til regionerne fordelt med den målsætning, at det er muligt. Når det så handler om kommunerne, så burde vi starte med diskussionen af om vi - som på sygehusområdet - mener, at der bør være samme kvalitet i alle kommuner. Når Mette Frederiksen udråber sig som børnenes minister, så ville jeg forvente, at vi var enige om, at der ikke må være forskel på støtten til det svage barn alene på grund af hvilken kommune, barnet er født i. Derfor vil jeg foreslå, at vi tager hul på en diskussion om, hvorvidt vi vil acceptere ulighed på tværs af landets kommuner. Mit og DF's udgangspunkt er, at vi ønsker et lige Danmark. Et Danmark, hvor det, at man bor i det ene eller andet postnummer, ikke er afgørende for et barns chancer for et godt liv eller kvaliteten af ældreplejen. Jeg vil gå til forhandlingerne med troen på, at vi kan blive enige om en politisk målsætning for udligningsreformen. Og kan vi det, så tror jeg på, at der er håb for et mere lige Danmark.

Annonce