Annonce
Indland

Fængselsbetjente har op til 50 sygedage årligt i gennemsnit

Fængselsbetjente har over tre gange så højt sygefravær som andre statsansatte, viser opgørelse.

Den igangværende bandekonflikt kan mærkes blandt fængselsbetjente. En ny opgørelse fra Fængselsforbundet viser, at sygefraværet blandt de ansatte i fængsler med bandemedlemmer og stærke fanger er tårnhøjt.

Det skriver Avisen.dk.

I årets første seks måneder var de uniformerede ansatte i Kriminalforsorgen sygemeldt i det, der svarer til 28,4 dage om året.

I afdelinger med mange hårde fanger og bandekriminelle, såsom Københavns Fængsler og Nyborg Fængsel, var det gennemsnitlige fravær helt oppe på det, der svarer til henholdsvis 37,9 og 51,4 sygedage om året.

Hos Kriminalforsorgen erkender chef for Koncern HR Marianne Fæster Nielsen, at sygefraværet er "alvorligt højt" i flere afdelinger.

Det er især et stort antal langtidssygemeldinger, som trækker fraværet op. Det er årsagen til, at det gennemsnitlige sygefravær bliver ved med at vokse, lyder forklaringen.

- Alle kan jo blive ramt af sygdom, men vi har desværre også fængselsbetjente, der bliver alvorligt syge relateret til deres arbejde. Derfor er det også den vigtigste indsats for os lige nu at forebygge de her tilfælde af langtidssygemeldinger, siger hun.

Heidi Tarp Klemmensen er enhedsleder i Københavns Fængsler og fungerer som vagthavende i Vestre Fængsel.

Hun ser gerne, at der bliver lukket ned for de særlige bandeafdelinger. De har ifølge hende udviklet sig til klubhuse for bandemedlemmer, hvor ansatte går rundt med konstant frygt for at blive truet.

Hun understreger, at hun udtaler sig på sine egne vegne.

- Så taler man en masse om bandeexit og andre gode tiltag, men det nytter jo ikke noget, når de sidder herinde i deres små klubhuse med de andre bandemedlemmer, fordi det er nemmest for Kriminalforsorgen at håndtere dem sådan, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];