Annonce
Indland

Fængselsbetjente er i snit syge 23 dage om året

Langtidssygefravær i Kriminalforsorgen bærer en stor del af skylden, lyder det fra personalechef.

Fængselsbetjente har i gennemsnit 23 sygedage om året, viser undersøgelse fra Fængselsforbundet. Sygefraværet er på et år steget med tre dage i gennemsnit. Forbundsformand Kim Østerbye kæder det sammen med mere vold og for få betjente.

- Der er mange ting, som bevæger sig i den forkerte retning i Kriminalforsorgen i øjeblikket, lyder det fra Kim Østerbye.

- Vi oplever mere og mere vold. Vi mangler betjente. Vi bliver pålagt nye opgaver. I den situation er det ikke underligt, at personalet bliver slidt ned. Folk kan ikke holde til mere, siger han i en pressemeddelelse.

Ifølge Fængselsforbundet, som er fængselsbetjentenes fagforening, ligger det gennemsnitlige syge fravær blandt andre statsansatte på kun ni dage.

Forbundet oplyser, at der i de første otte måneder af 2016 har været 373 tilfælde af vold eller trusler rettet mod fængselspersonale. Det er 100 episoder mere end i samme periode året før.

Hos Kriminalforsorgen, som er fængselsbetjentenes arbejdsgiver, fortæller personalechef Marianne Fæster Nielsen, at det navnlig er langtidssygefraværet, der er skyld i det høje, samlede sygefravær.

- Vi kan se, at omkring 43 procent af det samlede sygefravær i Kriminalforsorgen kommer fra cirka 160 medarbejdere med et sygefravær på over 100 dage, siger hun til fagbladet Fængselsfunktionæren.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce