Annonce
Gear

Få modeller trækker det elektriske salg

Hyundai Kona Electric blev med 129 den mest solgte elbil i januar og tegner sig for over halvdelen af salget. Foto: Jens Overgaard

Den elektriske Hyundai Kona Electric og plug-in-hybriden Kia Niro PHE tegner sig for størstedelen af fremgangen inden for elektrificerede køretøjer.

Ro om afgifterne på elbiler, lavere priser på opladningshybrider og ikke mindst friske varer på hylderne. Det er en cocktail, som har sat gang i salget af de elektrificerede køretøjer i starten af det nye år.

I forhold til det samlede salg på 21.300 biler i januar udgør de 258 elbiler og 429 plug-in-hybrider stadig kun en dråbe i benzinhavet, men tendensen er klar. I hele 2018 kom der nemlig 1545 elbiler og 3128 plug-in-hybrider ud på vejene.

Det er dog også få modeller, som trækker læsset, og de er for det meste koreanske og i mindre omfang japanske. Når det gælder rene elbiler, tegner den nye Hyundai Kona Electric sig for hele 129 biler fulgt af mere kendte modeller som Nissan Leaf og Renault Zoe med 40 biler og 21 biler, mens den nye Jaguar I-Pace kommer ind på en fjerdeplads med 20 biler fulgt af BMW i3.

Det er som udgangspunkt så små salgstal, at det helt klart vil slå igennem, når nyheder som Kia e-Niro, Audi e-Tron og Tesla Model 3 for alvor begynder at rulle ud på vejene i de kommende måneder, ligesom måneder med store eller små leverancer viser sig omgående.

Annonce

Elbiler solgt i januar

1. Hyundai Kona Electric: 1292. Nissan Leaf: 40

3. Renault Zoe: 21

4. Jaguar I-Pace: 20

5. BMW i3: 14Plug-in-hybrider solgt i januar1. Kia Niro PHEV: 282

2. Mitsubishi Outlander PHEV: 53

3. Toyota Prius Plug-in hybrid: 26

4. Hyundai Ioniq Plug in hybrid: 15

5. Kia Optima PHEV: 15

Kilde: De Danske Bilimportører

Bedre mavefornemmelse

Det er dog også klart, at Folketingets beslutning og at fastholde afgifterne, så elbiler over 400.000 kroner ikke skal afgiftsberigtiges, har givet flere ro i maven.

Morten Messer Thomsen, der er talsmand for Forenede Danske Elbilister, FDEL, er ikke i tvivl.

- Det har betydet noget, at vi nu kender afgifterne to år frem. Udfordringen bliver, om bilimportørerne kan levere de biler, der efterspørges. Det er i høj grad udbuddet, der bestemmer salget. Havde der været et større udbud, ville vi også kunne se, at der blev solgt flere elbiler. Det vigtigste er, at efterspørgslen er der. Danskerne vil elbilen, og så må vi have tålmodighed, til der kommer flere til, siger Morten Messer Thomsen.

Hos De Danske Bilimportører er Gunni Mikkelsen, som er direktør, også fortrøstningsfuld.

- 2019 er startet rigtig godt for elbilernes vedkommende. Der er en stor interesse for elbilerne, og med de politiske afklaringer lige før jul er der for et par år skabt ro om afgiftsvilkårene, hvilket skaber tillid til markedet hos forbrugerne og i øvrigt giver bilimportørerne og deres forhandlere mod på at hente biler til Danmark. Der kommer i de kommende år mange flere typer af elbiler i forskellige størrelser og typer, siger Gunni Mikkelsen.

Bestseller holder skansen

For plug-in-hybridernes vedkommende er Kia Niro PHEV, der var sidste års bestseller, kommet godt fra land. Det skyldes til dels, at de nye afgifter har gjort modellen lidt billigere.

Med 282 biler sidder Niro PHEV da også næsten på halvdelen af markedet, fulgt af den nyligt introducerede Mitsubishi Outlander PHEV og Toyota Prius Plug-in Hybrid, der kom i fjor. Mens Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid og Kia Optima PHEV runder af.

De almindelige hybridbiler, der ikke kan oplades, har ligeledes solgt pænt i januar. I sidste måned alene blev det til over 1000 af typen. Det er især Toyota, som med Yaris, Auris og C-HR har fået godt fat her.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce