Annonce
Gear

Få hjemmeservice til bilen

Et firma som Central Carwash har tre pakker af rengørings-abonnementer at vælge imellem, og de er meget forskellige. Foto: Colourbox
Flere firmaer klar med nye muligheder for rengøring af din bil. Nogle sker på abonnement i centre med vente-lounge, mens andre rykker hjem til dig. Vi ridser nogle af mulighederne op.

Når nu du kan få hjemmeservice til at klare rengøringen, en vinduespudser til at ordne udsynet og en havemand til at klippe græsset eller hækken, hvorfor så ikke også betale sig fra det sure slid med at rengøre bilen ind- og udvendigt?

Sådan lyder buddet fra en ny type firmaer. Det gælder blandt andre Central Carwash, som startede i Aalborg, og nu udvider med Aarhus og har som mål at blive landsdækkende. Her sælger man indvendig rengøring af bilen i kombination med udvendig håndvask på abonnement, hvor pakkerne koster fra 299 til 499 kroner om måneden, og hvor der er indvendig rengøring med fra det midterste abonnement til 349 kroner. Det gælder for ydelser ad libitum, selv om der dog skal bestilles tid.

Annonce

Convenience for bilejere

Det findes en række områder med servicer, hvor livet kan gøre lettere for dig som bilejer.

Det gælder lige fra dækhoteller hos forhandlere, værksteder og dækcentre til flatrate-abonnementer på bilvaske eller indvendig rengøring af bilen på abonnement. Som ved alle abonnementsordninger skal du gøre dig klart, hvor meget du vil bruge dem, og om du har et reelt behov.

Folk får det aldrig gjort

Vi har tidligere fortalt om den nye trend med flatrate-abonnement til vaskehaller, hvor du kan købe månedsabonnement helt ned til 69 kroner hos et selskab som Wash World, der er skabt af folkene bag Fitness World. Her går man bare et skridt videre.

Ifølge Damir Stojkovic, der er indehaver af Central Carwash, er der mange bilejere, som gerne vil slippe for den sure pligt med at støvsuge bilen, pudse vinduer og måske rense sæder. Han uddyber, hvem kunderne typisk er.

- Det er folk, som prioriterer nogle andre ting end at stå i vaskehallen og gøre bilen ren, men som sætter pris på at have en bil, der er pæn og ren, siger Damir Stojkovic.

- Det er generelt folk, der har en travl hverdag, og som ikke selv vil stå med det. Rengøringen er lidt en øv-opgave, som de fleste har brug for, men som de ikke får prioriteret og gjort. De har bare ikke opdaget endnu, at der er en løsning. De kan godt overkomme at køre bilen igennem bilvasken og tænker så, at de springer støvsugning og rudepudsning over og klarer det næste gang. Men så bliver det aldrig gjort, siger Damir Stojkovic.

Mange af kunderne er ejere af dyrere biler som BMW, Audi og Tesla, som går ekstra meget op i bilen. De kan så sidde og arbejde i kunde-lounger i de godt 40 minutter, en behandling tager. Ifølge Damir Stojkovic er det også travle børnefamilier, hvor børnene ofte får lov til at spise i bilen på vej til og fra skole eller institution, og seniorer med luft i økonomien, der benytter sig af ordningen.

Convenience er populært

Konceptet bag Central Carwash er udviklet med hjælp fra Anders Dirksen, som er en guru inden for udvikling af kædekoncepter og sidder med i bestyrelsen. Det betyder, at alle procedurer er sat i system lige fra booking til udførelsen og slutteligt en servicebog, hvor kunden kan følge alt, hvad der er gjort ved bilen.

Nogle firmaer går et skridt videre. Det gælder for eksempel Ecowash med base i Aarhus, der rykker hjem til dig og laver ind- og udvendig rengøring. Her koster det 449-899 kroner pr. rengøring for en bil i VW Up-størrelse, mens en bil i VW Touareg-størrelse koster 749-1149 kroner.

Netop muligheden for at kunne tilkøbe sig til ydelser, der giver convenience og en lettere hverdag, er stigende, konstater man hos FDM.

Jørgen Jørgensen er seniortekniker i FDM’s tekniske rådgivning.

- Vi ser det jo med serviceaftaler på nye biler, hvor det snarere mere er reglen end undtagelsen, at folk tilkøber en sådan. De køber sig en form for sikkerhed omkring vedligeholdelsen, siger Jørgen Jørgensen og fortsætter:

- Det er lidt det samme med delebilsordninger, hvor man betaler sig til en ydelse, hvor man så har adgang til bilen under bestemte vilkår. Her har man så adgang til nogle gange vask og rengøring.

Flere firmaer tilbyder håndvask af bilen som et alternativ til de kæder, der har flatrate-abonnement på en klassisk vaskehal. Her skal man dog ikke bestille tid som ved håndvask. Foto: Colourbox
Få rengjort bilen indvendig som en del af et fast abonnement. Sådan lyder tilbuddet i en af de nye trends inden for bilpleje og convenience. Foto: Colourbox
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Mit Sverige in memorian

Min barndoms Sverige var også min mors og min farfars Sverige. Det var familiebesøg i min mors moster Adeles røde hus i skoven i Halland. Stedet, der stadig emmede af sommerferie paradis for min mor og hendes broder, Roland, i en svunden tid. Familien passede gården som generationer havde gjort det før dem. Adele og hendes broder, Henning, sled og slæbte med at passe besætningen og dyrke den stenede jord. Familiens blod og jord gik i et. Adele og Henning Nilsson døde mætte af dage, ikke fattige, heller ikke rige. Gravstenene på kirkegården i Hishult minder om, at de udgjorde grundstammen af etniske svenskere. Hårdt arbejde havde de, men til gengæld ærligt arbejde fra en tid med et fornuftspræget Sverige, hvor rettigheder og pligter fulgtes ad. Min farfars mor ankom til København fra Blekinge omkring forrige århundredeskifte lige som 100.000 andre etniske svenskere. Som et broderfolk gled de ind i en dansk hverdag på alle niveauer af samfundet. Kun de mange svenske slægtsnavne minder om fortiden. Min oldemor stod på et tidspunkt alene med farfar. Oldemor klarede skærene, og min farfar fandt sin mors fødested i Mørrum, før han gik bort. Ringen blev sluttet. Min længsel mod Sverige er en stærk, ubetinget kærlighed. Det er svenske traditioner, det er Abba, trubadouren Cornelis Wreeswijk, pianisten Jan Johansson, og gensynsglæde med familien i Helsingborg og Skanør. Det er en togtur med Indlandsbanen til Lapland for 40 år siden. Båndene holder trods de mange år, som er gået. Minderne er mange. Jeg sætter en ære i at tale svensk med min familie. Det er velkendt, at Sverige som humanistisk stormagt er ved at blive ført ud over afgrunden. Klinisk renset for fordomme går der en lige linje fra internationalisten og marxisten, Palmes, Rigsdags forslag i 1975 om at gøre Sverige multikulturelt til dagens verdensrekord i antallet af bombesprængninger og voldtægter. Den grænseløse tolerance over for indvandring udvikler sig til en forbrydelse, når det man tolererer er ondskab. Når politikere ved eller bør vide, at indvandring fra 3. verdenslande forøger faren for personfarlig kriminalitet, så mister de deres legitimitet ved ikke at sige fra. I Sverige har den politiske mangfoldigheds utopi udviklet sig til befolkningens modsvarende trøstesløs dystopi i bedste Blade Runner stil med endeløse kampe mellem bevæbnet politi og velorganiserede indvandrerbander. En officiel statsbegravelse kunne være en passende måde, at ære det Sverige politikerne og et flertal af svenskerne selv har lagt i graven; Midnatssolens, de dybe skoves, Pipi Langstrømpes og Emil fra Lönnebergs underfundige Sverige, men også den moderne velfærdsstat funderet på fred fremgang og sikkerhed. Hvil i fred, du blågule, du vil blive savnet, så længe der er nogen, der kan huske dig, du fria, du fjällhōga nord.

Middelfart

Se hele programmet: Navne til Rock Under Broen 2020 afsløret - med populær popduo som genganger

Annonce