Annonce
Assens

Få du nakkesmerter og musearm på hjemmekontoret? Her er fysioterapeuternes gode råd til at undgå smerter

Signe Jackson (tv) og Ulla Jørgensen ejer Vissenbjerg Fysioterapi & Idrætsklinik. Arbejder du hjemmefra, er det vigtigt at sidde korrekt på stolen. Her sidder Ulla Jørgensen på en balancepude, som giver en afvekslende siddestilling og aktiverer musklerne. Foto: Lærke Bjørn Bang
Fysioterapeuter i Assens Kommune oplever, at flere klienter henvender sig på grund af skader, der er opstået på grund af dårlige arbejdsstillinger og for lidt bevægelse.
Annonce

Er du en af de heldige, der har hæve-sænkebord, kontorstol og en ordentlig skærm på hjemmekontoret? Eller arbejder du ved køkkenbordet på din bærbare computer hele dagen?

Hvis du tilhører den sidste gruppe, risikerer du at få gener i nakke, ryg og arme. Fysioterapeuter i Assens Kommune oplever, at flere patienter henvender sig på af skader, som er opstået på grund af hjemmearbejde.

- Vi ser markant flere patienter med nakkerelateret hovedpine, kontorhænder og tennisalbue. Det ser vi også normalt, men nu ser vi bare flere af dem. Det er ikke så nemt at få lagt bevægelse ind i arbejdsdagen på hjemmekonteret. Vi hører fra vores patienter, at de måske sidder en hel dag ved spisebordet. De starter tidligt og slutter sent, oplever Ulla Jørgensen, som ejer Vissenbjerg Fysioterapi & Idrætsklinik sammen med Signe Jackson.

Samme billede tegnede sig hos FysioDanmarks klinikker i Assens, Haarby og Glamsbjerg, hvor man oplevede stor travlhed efter nedlukningen i foråret. Lige nu er der ikke så travlt som i foråret, men Morten Østergaard, som ejer klinikkerne, forbereder sig på, at det kommer.

- Vi får flere henvendelser med folk, der har skader efter arbejde hjemme, men lige nu er vi stadig præget af, at folk ikke tør komme på klinikken (på grund af coronasituationen, red.), siger klinikejeren.

Annonce

Taget med bukserne nede

Da der pt. ikke er mange patienter i klinikken eller på motionshold, vælger nogen ansatte at holde mere fri under nedlukningen, så klinikkerne er klar med fuld styrke, når samfundet åbner igen, fortæller han.


Vi blev taget lidt med bukserne ned i foråret, da vi pludselig skulle lukke. Dengang kunne vi kun se folk, hvis det var absolut akut. Vi havde et ordentligt efterslæb dengang, og det forventer vi at få igen.

Morten Østergaard, klinikejer


- Vi blev taget lidt med bukserne ned i foråret, da vi pludselig skulle lukke. Dengang kunne vi kun se folk, hvis det var absolut akut. Vi havde et ordentligt efterslæb dengang, og det forventer vi at få igen, siger Morten Østergaard.

Hos Tommerup Fysioterapi & Osteo­pati har man ikke helt samme oplevelse som de andre fysioterapeuter. Indehaver Jacob Vind bekræfter dog, at flere henvender sig med kontorskader, som er forårsaget af dårlige arbejdsstillinger på hjemmekontoret.

- Men det er meget sparsomt, konstaterer han.

Gode råd til hjemmekontoret

  1. Skift stilling ofte: Hvis du er god til at skifte stilling i løbet af arbejdsdagen, mindsker du risikoen for kontorrelaterede smerter markant.
  2. Sæt bevægelse i kalenderen: Indlæg pauser med bevægelse i løbet af dagen og sørg for at prioritere dem  lige så højt som arbejdsopgaverne i din kalender.
  3. Sid ordentligt: Hvis du kan, så lån en god kontorstol med hjem fra dit arbejde. Hvis det ikke er en mulighed, kan en balancepude, som du kan lægge på den stol, du bruger, være en mulighed. Den stimulerer balancen og musklerne. Du kan også bruge en træningsbold til afveksling.
  4. Få styr på skærmen: Dine øjne bør flugte med overkanten af computerskærmen. Er skærmen for langt nede eller oppe, kan du få spændinger i nakke og ryg.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Her er argumenterne for, hvorfor salget af Odense Havn til én entreprenør er en god idé - eller en rigtig dårlig

Fyn

33.000 indkaldt på en gang: Kronisk syge fynboer kan få første Covid-19 vaccine stik i marts eller først i april

Annonce