Annonce
Fyn

Eventyrlysten trak Simon til hjemmebygget sivbåd i Chile

Endelig - efter næsten tre års forberedelse - kom sivbåden Viracocha III begynde ekspeditionen over Stillehavetet med langelænderen Simon Melchiorsen ombord. Det skeste 19. marts 2019. Foto: Buck Expeditions
Den 28-årige maskinmester Simon Melchiorsen fra Rudkøbing trængte til eventyr og stod ud på en ekspedition i et primitivt fartøj, hvor målet var at krydse Stillehavet. For når Thor Heyerdahl kunne i 1947, hvorfor skulle det så ikke kunne lade sig gøre nu?

Forestil dig, at du sidder på en primitiv sivbåd. Afstanden til land er flere tusinde sømil. Ingen passerende skibe. Hvert døgn synker sivbåden omkring en centimeter. Skrogets siv og reb smuldrer ud i oceanet. Mast og ror knækker. Båden kan ikke sejle med vinden - kun krydse imod. Sejl flås i stykker. Og provianten er ved at slippe op.

For den 28-årige Simon Melchiorsen fra Rudkøbing var denne sivbåds-sejlads på Stillehavet barsk virkelighed sidste år.
Vel hjemme på Langeland lægger Simon Melchiorsen ikke skjul på, at han i tre udfordrende måneder på oceanet fik afprøvet sine yderste grænser.

Fysisk, psykisk og socialt.

Alle veje førte til havet

Simon Melchiorsens mod på havet tager afsæt i drengeårenes oplevelser i Svendborg og på Langelandsbælt.

- Som dreng har jeg aldrig tænkt over, at jeg skulle være sømand. Min far har nok fortalt mig nogle historier. Da vi boede på Færøerne, var vi også tit nede og kikke på havnen, fortæller Simon Melchiorsen.

Besøg på maskinmesterskolen i Svendborg, et kig ind i maskinrummet på Spodsbjerg-Tårs-færgen i forbindelse med en opgave og uddannelse på HF Søfart var med til at afstikke kursen frem mod en uddannelse som maskinmester. Den fik han og fik job hos DFDS.

- Jeg sejlede to år med Suecia Seaways på Den Engelske Kanal. Seks timer i havn, seks timer til søs. Det gav teknisk masser af udfordringer, fordi den sejlede i så stram fart. Men der var ikke rigtig noget eventyr i det. Det begyndte jeg at savne, fortsætter Simon Melchiorsen.

Et skridt mod mere eventyr blev for en tid at kvitte jobbet i maskinrummet og tage på højskole:

- Jeg kom ind i en helt ny verden af socialt samvær - og piger. Dem var der ikke så mange af til søs, fortæller Simon Melchiorsen.

Den brasilianske forbindelse

På højskolen gik også et par brasilianere, og der blev knyttet venskabelige bånd.

- Jeg tog senere over og besøgte dem i Brasilien og fik lyst til at opleve mere af Sydamerika. Vi tog så en flybillet til Equador. Her blev jeg tændt på Stillehavet. Jeg tænkte, at det kunne være lidt fedt at prøve at sejle derude, ligesom i de mange beretninger jeg har læst fra bl. a. Troels Kløvedal og Thor Heyerdahl.

Næste trin mod et eventyr på oceanet blev opklaringen af, at mange potentielle Stillehavs-sejlere ligger i venteposition i Panama.

- Jeg gik ind på nettet på "Find A Crew". Jeg havde ingen planer. Jeg ville bare se, hvad der rørte sig. Siddende på et hostel i Equador fandt jeg sivbåden Viracocha III, og tankerne gik lige tilbage til, hvad jeg havde læst i bøgerne. Jeg kunne mærke, at "det her måtte jeg opsøge". Jeg skrev til dem på sivbåden, om jeg ikke kunne komme ned og arbejde frivilligt på projektet, fortæller Simon Melchiorsen.

Mødet med besætningen

Tanke blev hurtigt forvandlet til handling. Simon Melchiorsen snuppede et fly fra Ecuador og landede i det nordlige Chile nær grænsen til Peru.

Ved stranden ud for byen Arica havde sivbådens frivillige en gammel restaurant som bolig, mens de arbejdede på at gøre den opklodsede båd klar til ekspedition. På det tidspunkt havde båden været under bygning i tre år.

- Den gjorde et stort indtryk på mig, siger Simon Melchiorsen, mens han bladrer i sin sejl-indbundne logbog og viser en blyants-skitse af Viracocha III.

I de næste dage mødte Simon Melchiorsen de øvrige syv, der skulle sejle med sivbåden. Det var - kort fortalt - kaptajnen fra USA og hans chilenske kæreste, en yngre fransk kvinde, en kameramand fra Italien samt tre midaldrende mænd fra Ukraine, England og Bolivia.

- De fleste af os var amatører. Nogen mere end andre, fastslår Simon Melchiorsen.

Erfaren eventyrer var kaptajn

Sivbåden Viracocha III’s kaptajn, Phil Buck, var en erfaren, professionel eventyrer.

Siden amerikanske Phil Buck som 11-årig læste Thor Heyerdahls bøger om bådene Kon-Tiki og Ra, har han været draget af eventyr til søs.

Phil Buck gennemførte i 2000 og 2003 ekspeditioner på lignende sivfartøjer. Den ene gik i Thor Heyerdahls kølvand til Påskeøen med de mystiske monumenter.

Han har også sejlet i kano på tværs af Amerika samt besteget de højeste bjerge i samtlige stater i både Nord- og Sydamerika.

Det store mål med Viracocha III-ekspeditionen var at vise, hvor langt sydamerikanere i fortiden kunne have sejlet ud i sivbåde.

Phil Bucks plan var, at Viracocha III skulle sejle de 10.000 sømil fra Chile og til Australien.

Simon Melchiorsens betegnelse af Phil Bucks lyder sådan:

- Han er en fin fyr. Men han er også lidt af en akademiker med en motorsav.

Simon Aggedam Melchiorsen

Simon Aggedam Melchiorsen, 28 år, er fra Rudkøbing, født og opvokset på Langeland.

Søn af sygeplejerske Henriette Aggedam og styrmand Palle Melchiorsen.

I et år boede han på Færøerne med sin familie.

Han er uddannet maskinmester og har sejlet med flere passager- og ro/ro-skibe for DFDS. Siden nytår har han haft hyre på DFDS's passagerskib "Princess Seaways" på ruten Amsterdam-Newcastle, der dog ligger stille i øjeblikket på grund af coronakrisen.

Det var en hård tur på ocaeanet, og sådan foregik det, når Simon Melchiorsen kunne tage sig et hvil. Foto: Buck Expeditions
Simon Aggedam Melchiorsen er hjemme igen på Langeland efter ekspeditionen på Stillehavet for et år siden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Forsiden netop nu
Nyborg For abonnenter

Massiv jordforurening nej tak: Flertal i Nyborg Byråd vil ikke købe den forurenede Lynfrosten-grund