Annonce
Udland

EU råder lande til at være varsomme med 5G

Selv om Huawei har været i fokus i 5G-etableringen, så fraråder EU-Kommissionen ikke udtrykkeligt selskabet.

EU-Kommissionen har onsdag annonceret en række anbefalinger i forhold til indførelsen af næste generations mobilnetværk kendt som 5G.

Det skriver flere nyhedsbureauer, herunder AFP.

Anbefalingerne går blandt andet på, at de enkelte lande skal være opmærksomme på risikoprofilen hos leverandørerne, og at landene skal indføre relevante restriktioner for leverandører, der vurderes til at have en høj risiko.

I anbefalingerne nævner EU-Kommissionen ikke specifikt den kinesiske teleudbyder Huawei, som USA ellers har beskyldt for at ville bruge det nye 5G-netværk til avanceret spionage for Kina.

Huawei står til at etablere 5G-mobilnetværk i flere vestlige lande. Enkelte lande i Europa har imidlertid også fravalgt Huawei til fordel for en anden udbyder.

I december sidste år kom det eksempelvis frem, at Norge havde valgt svenske Ericsson over Huawei til at etablere det nye mobilnetværk, og samme melding kom fra Grønland kort tid efter.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

Stort træ spærrede hovedvej: Bilister hjalp med at slæbe grene og dirigere trafik

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce