Annonce
Biler

Et storslået køb i den høje miniklasse

Der er masser af udstråling i Skoda Kamiq, der i størrelse nærmer sig en Nissan Qashqai. Foto: Jens Overgaard
Den nye Skoda Kamiq er et stærkt bud til dig, det vil gå i højden uden at ofre en formue. Den rummelige miniklasse-crossover ånder endda Nissan Qashqai i nakken.

Mulighederne har aldrig været større, mens bilklasserne nærmest smelter sammen.

Det er status for bilkøberne i begyndelsen af det nye år, hvor der er kommet rigtig mange muligheder i klassen af høje biler omkring 200.000 kroner.

Seneste skud er Skoda Kamiq, som er den lidt større søstermodel til VW T-Cross, mens det tredje ben, som er mere anonyme Seat Arona, allerede virker en smule bedaget - især i lyset af, at nye konkurrenter som Ford Puma, Renault Captur og Peugeot 2008 presser sig på.

Skoda Kamiq koster fra 195.000 kroner, hvilket næsten matcher VW T-Cross. Det har vi i baghovedet, da vi tester Kamiq med 1,0-liters benzinmotor på 115 hk, DSG automatgear og mellemudstyret Ambition til 248.000 kroner - men som med ekstraudstyr løber op i 323.000 kroner.

Kogt ned til en bouillonterning byder Kamiq på masser af de klassiske Skoda-dyder om at give meget værdi for pengene. Den største anke er det tungebrækkende navn, som stammer fra inuit-folket i Canada og Grønland, og er udtænkt i samme marketing-hjerner som Karoq og Kodiaq, men som du dog vænner dig til.

Annonce

Skoda Kamiq Ambition 1,0 TSI 115 hk DSG

Pris: 247.995 kroner.

Testbilen: 323.493 kroner.

Brændstoføkonomi: 16,4 km/l (WLTP).

Ejerafgift, halvårlig: 540 kroner.

CO2 pr. km: 138 g.

Motor: Trecylindret på 1,0 liter.

Ydelse: 115 hk.

Moment: 200 Nm/2000-3500 omdr.

Topfart: 193 km/t.

0-100 km/t.: 10,0 sekunder.

L/B/H: 424/179/155 cm.

Anhængervægt u/m bremse: 620 kg/1200 kg.

Stor i slaget

Kamiq matcher på de ydre mål T-Cross, mens den med sine 2,65 meter mellem akslerne byder på 10 centimeter mere end den tyske fætter, og på den måde vokser ind i Qashqai-klassen. Kamiq har i modsætning til T-Cross ikke forskydeligt bagsæde, til gengæld er der her mere luft - og rimelig med plads. Her er Kamiqs regulære bagagerum med sine 400 liter også næsten på højde med den japanske konkurrent, der byder på 430 liter.

Den overlegenhed opleves, når du hopper ind kabinen, hvor der er pænt med luft, både for og bag. Den kan dog ikke løbe fra bredden, som stadig er på miniklasse-niveau.

Det er ikke kun på de ydre linjer, at modellen med sin dobbelte række af forlygter har en mere selvsikker attitude over for T-Cross, indendørs er der også mere lækkerhedsfaktor i Kamiq. Mens fætteren fra Wolfsburg byder på knaldhård plast i instrumentbord og sidebeklædning, er der her lakridsbløde og nærmest eksklusivt forarbejdede materialer.

Niveauet løftes af den digitale instrumentering i testbilen, der også omfatter en stor, lynhurtig og klar berøringsskærm på 9,2 tommer. Det er en opsætning, som koster 17.500 kroner, og mange måske lige vil overveje en ekstra gang.

Motoren på 115 hk spiller rigtig godt sammen med det præcist skiftende automatgear med dobbeltkobling og giver hele vejen igennem tilstrækkeligt med overskud. Forbruget, som på papiret hedder 16,4 km/l, er også godkendt.

Opsætning og styretøj er en tand mere komfortabelt anlagt end T-Cross, men det passer godt til den nærmest voksne fremfærd, hvor bilen blidt opsuger ujævnheder i vejen, er meget støjsvag og ligger solidt i sporet.

Fin mellem-motorisering

Vi testede også den større version med 1,5-liters benzinmotor på 150 hk og samme gearkasse, der starter 24.000 kroner højere - mens der kun er 8000 kroner ned til basismotoren på 95 hk. Selv om det er rart med et ekstra skub i ryggen, kan de fleste klare sig med 115 hk, og som vi anbefaler. Med større motorisering og måske et højere udstyrsniveau er du også for alvor hurtigt inde i samme prisklasse som den større Karoq.

Som udgangspunkt skal du på udstyrsfronten springe over grundniveauet, Active, der godt nok har en pæn sikkerhedspakke med blandt andet automatisk nødbremse, der har fodgængerbeskyttelse, samt DAB Plus-radio, men som mangler aircondition. Det rigtige udstyrsniveau er Ambition, og det er også her, de fleste kunder forventes at sætte kryds i slutsedlen. Men husk at tilkøbe en adaptiv fartpilot til cirka 5000 kroner, som desværre er ekstraudstyr.

Hvis du er fristet af mere, kan Kamiq også fås med udstyr som trådløs Apple Carplay, som desværre koster 2500 kroner ekstra, full LED-forlygter, der koster 11.500 kroner, elektrisk bagklap og panorama-glastag, hvor en del var om bord i testbilen. Det er udstyr, som ellers kun kendes fra de større klasser, men som altså også kan få prisen til at stikke af.

Bagagerummet på 400 liter er et af de mest rummelige i klassen. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Skoda Kamiq er et rigtig god bud blandt de høje miniklasse-crossovere. Her er masser af plads og udstyr for pengene.

Du kommer langt for omkring 230.000–240.000 kroner.

I forhold til nye drenge i klassen som Ford Puma og Peugeot 2008 er Kamiq det klart praktiske og fornuftige valg.

Kabinen er funktionel og indbydende med bløde materialer på et højt niveau. Den store skærm, som er en del af den digitale instrumentering, er skarp og hurtig. Foto: Jens Overgaard
Skoda Kamiq har en akselafstand, som er 10 cm længere end VW T-Cross, det giver klart mere plads i kabinen. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Annonce