x
Annonce
Hus og have

Et hjem af rå og bløde kontraster

Billedekunstner Indigo Richards er født på Ibiza. Hendes mor er dansk, hendes far er amerikansk. Foto: Christian Nordholt
Hos Indigo Richards drejer livet sig om kunsten. Den er en del af hende og af hendes hjem, der ligger tæt på havnen i Odense. På hendes vægge hænger der både egne værker og værker af dem, hun kender og beundrer. Her forener hun rå industri med bløde penselstrøg.

Lige der, hvor byen stopper og bliver til havnemiljø, bor Indigo Richards. Hendes hjem ligger på en usynlig grænse med en hoveddør, der åbner op til byliv, og en altan, der vender ud mod Odense havn. Den rå del af havnemiljøet, der endnu ikke er blevet trimmet til ukendelighed.

Det er tydeligt at se, at bygningen har været brugt til industri. Den er opført i 1960 og har gennem årene huset forskellige virksomheder. Men for knap 10 år siden blev den bygget om til ejerlejligheder. Uden at fjerne det industrielle udtryk blev bygningen omdannet til store, rummelige hjem med højt til loftet. Glas og metal er en vigtig del af udtrykket, og måske er det lige præcis det, der gør, at bygningen føles anderledes eksotisk i forhold til de øvrige boliger på vejen. Måske er det den store gitterport i metal, der kun åbner op, hvis du trykker de magiske tal.

Her bor Indigo Richards. Hun har arbejdet som kunstner hele sit voksne liv. Det bærer hendes hjem også præg af – selvom hun dog producerer de fleste af sine værker i sit værksted, som ligger lidt længere nede ad havnen. Værkstedet er hendes helle og det sted, som hun forsøger at være allermest.

- Jeg elsker vores hjem, men jeg er også glad for, at jeg ikke både bor og arbejder samme sted. Det gør min mand, som også er kunstner. Men han er nødt til at gøre det sådan, fordi det tidsmæssigt giver bedre mening, fortæller hun.

Annonce

Blå bog

Indigo Richards, 54.

Uddannet billedkunstner fra malerilinjen på Det Fynske Kunstakademi.

Bor i Odense sammen med sin mand.

Bygningen er opført til erhverv i 1960, men er siden omdannet til ejerlejligheder.

Lejligheden er 125 kvadratmeter.

Værkstedet, der ligger på Havnegade et stykke fra lejligheden, er 45 kvadratmeter.

Et hjem til kunst og fest

Ejerlejligheden er på 125 kvadratmeter. De fleste af kvadratmeterne fordeler sig på køkken-alrummet, der er en oplevelse i sig selv. Fornemmelsen af moderne bolig og industri får lejligheden til at føles som et sted i New York. Langs den ene væg er murstenene blottet, og i hver ende af rummet er der fire meter høje glaspartier, der lader lyset strømme ind. Selv på en vintergrå dag er lyset indenfor blødt og magisk. Det lægger sig på sofaen, det lille stykke væg, som parret har malet i dueblå og på gulvet. Det når næsten helt hen til det åbne køkken, hvor Indigo Richards er i gang med at lave kaffe.

- Det er sådan et sted, hvor man virkelig kan holde nogle gode fester, fordi der er højt til loftet og plads til mange mennesker, fortæller hun.

Foruden det store køkken-alrum er der en entré, gæsteværelse, soveværelse, arbejdsværelse og et badeværelse. Der er desuden altaner på begge sider af lejligheden og en fælles tagterrasse for alle, der bor i bygningen.

På den rå mur hænger et udvalg af små kunstværker.

- Det er en blanding af venner og personer, som vi beundrer, fortæller Indigo Richards.

De fire meter høje vægge er som skabt til kunst. Der hænger flere af hendes egne værker. Kæmpestore formater i bløde ensartede farver. Som silkemaling, der flyder ud. De kommer til deres ret i hjemmet, fordi der er plads til at nyde og rumme dem.

- Jeg har tit tænkt på at rykke alle møblerne ud og lave galleri her for en aften. Fordi rummet virkelig indbyder til det, fortæller hun.

Kærlighed til en by

Indigo Richards flyttede til Odense som helt ung, da hun skulle starte på Det Fynske Kunstakademi. Hun følte sig hjemme med det samme.

- Det var kærlighed. Folk var så gode og åbne. Jeg flyttede direkte ind i et sent punkermiljø, der holdt til på Amfiscenen og gik til koncerter på Badstuen, fortæller hun.

Som navnet antyder, har hun amerikanske aner. Hun fortæller om en barndom, der startede i Californien og sluttede i Herning.

- Mine forældre flyttede til Herning, da jeg var 10 år gammel. Det var noget af en omstilling, fortæller hun.

Hendes navn, som lyder helt særligt, fortæller endnu en historie om hendes barndom.

- Min mor er hippie, og min far er amerikaner. Richards er jo et helt almindeligt efternavn derovre.

Det er den simple forklaring på det eksotiske navn, der passer på en prik til den kunstneriske sjæl.

Den dueblå nuance bløder det rå og industrielle look op. Maleriet er et af Indigo richards eget værker. Foto: Christian Nordholt

Tilblivelsen af kunst

En kort cykeltur fra Indigo Richards' hjem ligger hendes værksted. Stedet, der er hendes andet hjem. Det er her, hun opholder sig, når hun arbejder på et af sine projekter. Hun er på værkstedet flere dage om ugen, gerne hele dagen, og det bedste er, når hun har tid til at komme hver dag i flere uger ad gangen. Det gør hun gerne hele sommeren. Hun har ikke brug for ferie, men hun har brug for at male. Det er dog ikke altid muligt, fordi hun også underviser i maleri på Den Nye Kunstskole ved Paarup Aftenskole. Det har hun gjort i over 25 år.

- Aftenskolen er en anakronisme. Et fantastisk sted, hvor man får lov til at udfolde sine evner og på den måde præge stedet, fortæller hun.

Hun er også med i kunstnerfælleskabet Qwerty, der består af syv meget forskellige kunstnere. Hun beskriver selv gruppen som syv personligheder - individuelle og vidt forskellige, men sammen udgør de en enhed. De skaber udelukkende interaktive udstillinger, der inddrager folk som en del af værket. Sammen med Qwerty har Indigo Richards rejst verden rundt med deres fælles kunstprojekter.

I øjeblikket arbejder hun dog på sit eget værk, som hun kalder “In our Face Time”. En serie af portrætter, som hun maler ud fra samtaler, hun har med folk over facetime. De er abstrakte, men dog virkelighedstro. Men projektet er endnu langtfra færdigt.

- Det tager tid at male. Meget mere tid end mange tror. Men det afhænger også af, hvor afbrudt jeg bliver i min værkstedstid. Jeg kan jo næsten blive stresset ved tanken om, at jeg skal afbryde min dag, når jeg først er gået i gang, fortæller Indigo Richards.

Det amerikanske sprog hænger stadig ved. Selv om hun ikke taler med accent, lægger hun ikke skjul på, at hun er vild med sproget. De fleste af hendes værker har amerikanske navne som The Essentials, At the Pub og Hi Neighbor – hendes seneste udstilling på Galleri Sandberg, hvor hun er fast tilknyttet. Men sammen med Qwerty er hun også en del af den internationale kunstscene, og derfor giver det mening at arbejde med et internationalt sprog.

Lærreder på værkstedet. Foto: Christian Nordholt

Det vigtigste sted

Indigo Richards' værksted ser ud præcis, som man forestiller sig. Der er ikke et spot uden malerstænk. Langs hele den ene væg er der store vinduer, der giver et naturligt arbejdslys. Hun bruger både staffeliet og gulvet, når hun maler. En del af teknikkerne har hun selv udviklet undervejs i processen. Hun viser med fejende bevægelser, hvordan hun har skabt de ikoniske rundinger i sin serie af vandbaseret malerier.

Værkstedet fylder ikke ret meget, men det er rammen om noget stort. De malerplettede gulve, det lyserøde loft og resterne af den gipsvæg, som Indigo Richards selv har nedlagt. Det er her, kunsten gror.

Det åbne køkken i det store rum indbyder til fest, synes Indigo Richards. Foto: Christian Nordholt
Opmagasineret lærreder i værkstedet. Foto: Christian Nordholt
Der er klinker på gulvet i hele lejligheden. Foto: Christian Nordholt
Værkstedet er Indigo Richards andet hjem. Foto: Christian Nordholt
Microorganism hedder malerierne i denne serie, som er skabt af Indigo Richards. Foto: Christian Nordholt
Alt er lige som det skal være i det 45 kvadratmeter store værksted. Foto: Christian Nordholt
Det mønstrede gulvtæppe har Indigo Richards fået af sin mor. Det ligger i køkken-alrummet, og hvis man kigger ekstra godt efter kan man se, at mønstre og farver er ukurante. Det er det hun bedst kan lide ved det. Og så minder det hende om hendes hippie-forældre. Foto: Christian Nordholt
Bag Indigo Richards hænger et af hendes værker fra serien The Essentials. Foto: Christian Nordholt
Det enkle køkken er tilpas neutralt, men bordpladerne i stål understreger det industrielle touch. Foto: Christian Nordholt
Indigo Richards arbejder med mange forskellige værktøjer og teknikker som billedkunstner. Hun underviser desuden på Den Ny Kunstskole ved Paarup Aftenskole. Foto: Christian Nordholt
Indigo Richards blander selv sine farver. Det gør hun som noget af det første, når hun møder ind på værkstedet på havnen i Odense. Foto: Christian Nordholt
Det nyeste projekt, In our Face Time, er stadig under udarbejdelse. Foto: Christian Nordholt
På den fire meter høj mur hænger en blanding af egne værker, venner og andre kunstnere som parret beundrer. Foto: Christian Nordholt
Der er få nips i hjemmet. Til gengæld fylder kunsten. Foto: Christian Nordholt
Værkstedet gulv er et kunstværk i sig selv. Foto: Christian Nordholt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

April 1960: Brand på Anderupgaard

Annonce