Annonce
Gear

Et godt dæk er et kompromis

Et godt sommerdæk skal stå fast på regnvåde veje, som den danske sommer desværre ofte er plaget af. Stor dæktest guider til de bedste af slagsen. Fotos: ADAC

Tysk test afslører store forskelle på sommerdæks egenskaber. Her er de bedste og værste

Nogle dæk står som klæbet fast på tør asfalt.

Det er en fordel, hvis det ikke samtidig betyder høj rullemodstand, som øger benzinforbruget.

Andre er gode til at pløje gennem vandpytter med. Og det er vel værd at satse på, hvis deres grove mønster ikke samtidig får dem til at larme.

En tredje gruppe fjedrer blødt og komfortabelt. Det kan være meget behageligt, hvis de altså ikke er så bløde, at de slides op på ingen tid. Nej, det er ikke nemt at vælge dæk. Man må gøre sig helt klart, hvad man er ude efter, når man skal finde de ringe, som passer bedst til ens bil, køremønster, temperament og tegnebog.

Annonce
På højhastighedsbaner tester man bl.a. den støj, som dækkene udleder.

35 dæk

FDM's medlemsblad Motor gennemgår i aprilnummeret en tysk test af i alt 35 dæk fordelt på størrelserne 14 tommer (185/60), der passer på de meget populære mikrobiler, og 16 tommer (205/55), som er det mest solgte dæk i Danmark og passer til den såkaldte Golf-klasse.

Tyskerne har lavet det grove arbejde med at drøne gennem undvigemanøvrer på tør og våd asfalt, måle støj, slid, rullemodstand og så videre, hvorefter FDM har nærlæst resultaterne og givet dækkene karakterer.

Lav rullemodstand og godt vejgreb hænger desværre sjældent sammen, og flere af de såkaldte "grønne" dæk falder igennem.

FDM råder på den baggrund bilejere til at vælge dæk med fokus på sikkerhed frem for kun økonomi.

- Det er helt selvfølgeligt, at man forsøger at tænke miljøet mest muligt ind i driften af sin bil. Også når det gælder dækkene. Et godt dæk handler dog ikke kun om lavt brændstofforbrug, men også om slidstyrke og frem for alt sikkerhed, siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen. Her viser testen, at flere af de grønne dæk har mindre gode egenskaber, når det gælder om at stå fast på våd vej.

Flere af de grønne dæk, der har særligt lav rullemodstand, har mindre gode egenskaber, når det gælder om at stå fast på våd vej.

De bedste i 14-tommer

Særligt i gruppen af 14-tommer-dæk illustreres forskellen mellem de grønne og de traditionelle dæk. Blandt gruppens bedste finder man dæk fra nogle af premium-producenterne, hvis grønne alternativer samtidig ligger blandt gruppens ringeste.

Dækkene har alle mindre gode egenskaber på våd vej. I alt 12 af de testede dæk, seks fra hver gruppe, opnår bedømmelsen god, mens 20 bedømmes som gennemsnitlige. For tre dæk er karakteren så ringe, at FDM direkte fraråder køb.

I gruppen af 14-tommer-dæk klarer seks af de 16 testede dæk sig glimrende. De tre bedste er Continental Conti PremiumContact5, Goodyear Efficient-Grip Performance, og Nokian Line, mens det absolut værste er Matador MP16. Kun ét dæk får seks stjerner i den samlede test, og det befinder sig i næste kategori.

Dækindustrien skælver, når ADAC tester dæk, for resultaterne kan have stor betydning for salget.

De bedste i 16 tommer

Blandt de 18 testede 16-tommer-dæk er der også seks dæk med fine karakterer, de bedste er Michelin Primacy 3, der får seks stjerner, mens Goodyear Efficient Grip Performance og Continental ContiPremium Contact begge får fem stjerner. Tl gengæld skal man absolut holde sig fra Nankang Econex Eco-2

- Selv om dæk de senere år er blevet bedre, er udfordringen stadig, hvordan producenterne kan forbedre egenskaberne på ét område, uden at det går ud over andre. Derfor er et godt dæk også et kompromis. Det er derfor en god idé at nærlæse resultaterne for de enkelte dæk i testen for at finde det dæk, der passer bedst til én, og hvad man lægger vægt på, siger Søren W. Rasmussen. Der er dog ikke altid en sammenhæng, og således var Michelins og Continentals "sorte" og "grønne" dæk lige gode med hensyn til slidstyrken.

Du må derfor studere testen dæk for dæk for at få alle detaljerne med, så du kan finde frem til det dæk, der passer til netop dine behov. Resultaterne kan granskes ganske gratis på FDM's hjemmeside.

I karaktergivningen har FDM ikke set på priserne, da de svinger voldsomt fra forhandler til forhandler.

Derfor anbefaler bilistorganisationen, at man henter tilbud flere steder, før man bestiller nye sommersko til bilen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Energi Fyn interesseret i at købe Fjernvarme Fyn: Borgermøde viste massiv modstand mod fjernvarmesalg

Leder For abonnenter

Sparetid i kommunen: Respekt for aflysning af julefrokost i Ældre- og Handicapforvaltningen

RESPEKT FOR AFLYSNINGEN Julen er som bekendt traditionernes tid, men en arbejdsgiverstøttet firmajulefrokost kan aldrig blive en så fast tradition, at den er ubrydelig. Derfor fortjener beslutningen om at droppe årets julefrokost for de 4500 medarbejdere i Odense Kommunes Ældre- og Handicapforvaltning respekt. Herunder medarbejdernes accept af beslutningen. Forvaltningens direktør Gitte Østergaard og Forvaltningsudvalget traf beslutningen, fordi økonomien er dårlig. Forvaltningen har i år brugt for mange penge, og dette overforbrug skal tjenes ind i 2020. Forvaltningsledelsen agerer altså på samme måde, som en ansvarlig ledelse i en privat virksomhed. I den private sektor er der mere julefryns til medarbejderne i år med store overskud, end i år med røde tal på bundlinjen. Anskuer man Ældre- og Handicapforvaltningen som en helt almindelig arbejdsplads, er beslutningen om at aflyse julefrokosten derfor elementær. Men beslutningen har skabt debat, fordi rådmand for Ældre- og Handicapforvaltningen, Søren Windell (K), er så ærgerlig over aflysningen, at han foreslår en centralisering af kommunens penge til personalepleje. Windells begrundelse er, at alle medarbejdere i en kommune bør have samme beløb til fryns. De enkelte afdelinger kan så selv bestemme, om pengene skal bruges til en julefrokost eller en sommerfest eller noget tredje. Rådmandens forslag er velment, og hans argument om, at god personalepleje er med til at fastholde gode medarbejdere, er bestemt validt. Men det modsatte argument, at lokal medbestemmelse også er personalepleje, er lige så vægtigt. Og her skal man huske, at Odense Kommune ikke blot er en stor arbejdsplads med i alt cirka 13.000 ansatte. Det er også en mangeartet arbejdsplads med vidt forskellige kulturer. Beslutningen om, hvordan man bedst fejrer jul med kollegerne, kan man derfor roligt overlade til de enkelte afdelinger. Det er ikke noget, politikerne behøver at blande sig i, hvad borgmester Peter Rahbæk Juel da også fornuftigvis afviser. Politikerne i Ældre- og Handicapudvalget har i solidaritet - må man gå ud fra - med medarbejderne besluttet også at aflyse deres julefrokost. Det er da en sympatisk beslutning. Men det må være tilladt at tilføje: Alt andet havde også set underligt ud og sendt et blakket signal.

Odense

4500 ansattes julefrokost-tilskud droppes: Tillidsrepræsentant opfordrer medarbejderne til at holde fast i julefrokosten

Annonce