Annonce
Sport

Esbjerg forstærker offensiven med georgier og ghaneser

Sportsdirektør Ted van Leeuwen præsenterer georgieren Budu Zivzivadze i Esbjerg.

Esbjerg er nu oppe på at have hentet fem udenlandske spillere til forårets nedrykningskampe i Superligaen.

Superligaklubben Esbjerg har været særdeles aktive i januars transfervindue, og knap to døgn før vinduets lukning er der flere nyheder fra klubben.

De to offensivspillere Budu Zivzivadze og Emmanuel Oti Essigba er således hentet ind, oplyser Esbjerg i en pressemeddelelse.

Georgieren Budu Zivzivadze skifter på en permanent aftale til vestjyderne fra den georgiske klub FC Samtredia. Aktuelt er den 22-årige spiller ligatopscorer i Georgiens bedste fodboldrække.

- Budu kan både spille i front og på venstre kant, han er venstrebenet, hurtig, teknisk og fysisk stærk.

- Vi har måttet betale en beskeden afståelse til hans tidligere klub, og dette er en fantastisk mulighed for at se ham spille på et højere niveau, siger Esbjergs sportsdirektør, Ted van Leeuwen.

Ghaneseren Emmanuel Oti Essigba lejes i portugisiske Braga. Lejeaftalen løber til sæsonens udgang.

Han er 20 år og beskrives som en typisk kantspiller med høj fart. Ifølge Esbjerg slog han under et træningsophold i Liverpool klubbens fartrekord, som tidligere tilhørte Raheem Sterling.

Esbjerg har i transfervinduet hidtil solgt og afgivet seks danske spillere og hentet fem udenlandske spillere ind i truppen i form af to grækere, to georgiere og en ghaneser.

Den udvikling er der en forklaring på.

- Kunne vi have hentet danske spillere af den samme kvalitet til prisen, ville vi have gjort det straks, men det har ikke været muligt.

- Jeg kan konstatere, at atmosfæren i omklædningsrummet med de nye spillere, der allerede er en del af truppen, er meget bedre end før, siger Ted van Leeuwen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kultur. Tak til kronprinsparret 2

Synspunkt: Da jeg læste Peter Hagmunds leder ”Tak til kronprinsparret” den 1. november, glædede jeg mig over de mange gode synspunkter, han bringer frem såsom: ”Alligevel kan man godt opfatte det en kende sært, at kronprins Frederik og kronprinsesse Mary står på en scene i netop Odense, når parret lørdag uddeler priser til en række kunstnere og kulturfolk. For Odense Kommune har netop besluttet omfattende nedskæringer i byens kulturudgifter.” Lige siden har jeg funderet over årsagen til, at der spares så heftigt på kulturen i Danmark i disse år. Vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland – lande vi gerne sammenligner os med – gør det stik modsatte. De øger kulturbudgetterne, og de gør det markant. Efter min mening er der to væsentlige årsager til den stedmoderlige behandling, kulturen får i Danmark. For det første er de allerfleste af vore beslutningstagere unge eller yngre mennesker, som vort skolesystem ikke i tilstrækkelig grad har givet mulighed for at stifte bekendtskab med klassisk kultur og dannelse. De kender og respekterer simpelthen ikke den kultur, de koldblodigt skærer ned på. Det ironiske er, at kulturpengene jo er pebernødder i det store budgetspil, men da beslutningstagerne ikke kender nok til området, gør det ikke ondt på dem at svinge sparekniven, og som ofte sagt: ”Der er ikke stemmer i kultur” – desværre. For det andet mener jeg, at Peter Hagmund og hans kolleger burde gribe i egen barm og overveje, om medierne i almindelighed og - når vi taler kultur i Odense - Fyens Stiftstidende i særdeleshed kunne påtage sig et større ansvar i denne sag. For det er jo sådan, at i vore dage eksisterer man kun, hvis man er synlig i medierne. Jeg kender til hudløshed argumentet, at kulturstof ikke er populært, men det får mig til at tænke tilbage på en korrespondance, en af mine veninder for en del år siden havde med en dansk tv-station. Min veninde klagede over, at en stor operaforestilling blev sendt kl. 02.00 (det var inden, man i samme grad som nu havde mulighed for at optage, streame og se tv on-demand). Svaret fra TV-stationen lød, at de sendte udsendelsen på dette sene tidspunkt, fordi der ikke var ret mange, der så den slags. Man kunne også forestille sig, at problemstillingen i virkeligheden var den omvendte, nemlig at folk ikke så den slags, fordi det blev sendt på et tidspunkt, hvor de fleste lå i dyb søvn. Måske ville læserne faktisk værdsætte større mængder af velformidlet kulturstof, hvis det fandtes i medierne. I øvrigt tror jeg, at mange af de mennesker, der læser kultursiderne, læser den trykte avis og ikke avis på nettet. Populariteten af kulturstoffet er derfor ikke målbar på samme måde som ”klik" på avisens hjemmeside. Hagmund skriver at ”kronprinsparrets besøg i Odense kan være med til at flytte opmærksomheden tilbage til det, der også er kunstens og kulturens kerne: At den er dannelse. At den er identitetsskabende. At den har en særlig berettigelse.” Kære redaktører og journalister. Jeg mener absolut, I kan medvirke til at flytte opmærksomheden tilbage på kulturen og fjerne det ”spørgsmålstegn ved, om byen nu egentlig har det levende, aktive kulturliv, som man ofte påstår at ville anvende som salgsargument over for tilflyttere.” I skal blot opprioritere kulturområdet, så det bliver mere synligt i mediebilledet.

Annonce