Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Udlån bilen til en vanvidsbilist - så ses vi i retten

En tragisk ulykke på Langebro i København, hvor en vanvidsbilist påkørte og dræbte en anden bilist, blev dråben for politikerne, der nu har strammet lovgivningen med en sanktion, som selv vanvidsbilister bør have respekt for. Arkivfoto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

I denne uge nåede politiet op på 166 biler, der er konfiskeret for vanvidskørsel, siden en væsentligt strammere lovgivning trådte i kraft 31. marts.

Loven blev skabt i en fart og afspejler politikernes frustration over vanvidsbilisterne, der synes ustoppelige. Efter en ulykke på Langebro i København i 2019, hvor en påvirket bilist påkørte og dræbte en bilist - i øvrigt en politibetjent - fik politikerne nok og vedtog den nye lov.

Det nye er, at politiet helt automatisk og omgående konfiskerer en bil eller motorcykel, der har været brugt til vanvidskørsel. Så er det bagefter op til domstolene, om køretøjet ryger på auktion (regeringen forventer indtægter på 20 millioner kroner om året fra salg konfiskerede biler), eller om ejeren skal have sit køretøj tilbage.

Annonce

Især leasingselskaber og biludlejere har protesteret kraftigt imod loven og henvist til, at den strider imod grundlovens paragraf 73 om ejendomsrettens ukrænkelighed. Selskaberne mener ikke, at de har en chance for at vide, om deres kunder kører vanvittigt i de lejede biler.

Det samme gælder sådan set alle ejere af biler og motorcykler, og de første sager afspejler fint det drama, der udspiller sig, når en vanvidstrafikant må aflevere et lånt køretøj til politiet.

Den 18. april blev en motorcyklist snuppet med 103 km/t på en strækning, hvor man må køre 50. Den svulstige Harley Davidson-kværn til en værdi af 160.000 kroner blev beslaglagt af politiet, selvom dens ejer ikke anede, at motorcyklen havde været ude at køre. Den stod parkeret i en motorcykelklub, hvor de andre medlemmer havde adgang til nøglen, så de kunne flytte rundt med den.

Ejeren bedyrede i retten, at han havde sagt klart nej, hvis nogen havde spurgt, om de måtte låne hans motorcykel. Fartbøllen havde ikke spurgt om lov til at køre en tur. Det godtog dommeren ved Retten i Roskilde, og ifølge Bilmagasinet fik ejeren lov at tage sin motorcykel med hjem.


Der ryger altså nogle biler på den konto. Til gengæld håber politikerne, at rygterne om beslaglagte biler vil sprede sig blandt bøllerne.


I en sag fra i torsdags fik et leasingselskab lov at hente en Range Rover med over 500 hestekræfter, der var blevet stoppet af politiet efter en tur med over 100 km/t i en byzone. Vanvidsbilisten fik 20 dages ubetinget fængsel, men til alt held for leasingselskabet var leasingaftalen underskrevet før, at den skærpede lov trådte i kraft.

Så enkel er sagen ikke for en gravid kvinde fra hovedstadsområdet, hvis kæreste i april blev taget med 108 km/t i en 50 km-zone. Han kørte i hendes bil. Eller, bilen var muligvis fælles, men mest hendes. Ifølge TV 2’s referat fra retten forklarede kvinden, at kæresten skulle spørge om lov, inden han lånte bilen.

Det er den første egentlige retssag, hvor en tredjeperson risikerer at miste en bil, fordi en anden har kørt vanvidskørsel i den. Måske er det derfor, at dommeren skal bruge helt indtil torsdag i næste uge til at afsige dom i en simpel trafiksag.

Dommen vil nemlig få betydning for mange af de 68 andre sager, hvor de konfiskerede biler har en anden ejer end den, der førte bilen, da den blev stoppet.

Der er altså mange, der har grund til at sove uroligt lige nu. Almindelige bilejere skal overveje nøje, hvem der får lov at låne deres bil. Leasingselskaberne er i vildrede over, hvordan de udelukker kommende vanvidsbilister fra at blive kunder i butikken. Turister kan få svært ved at leje en bil, hvis biludlejeren er bekymret for at måtte afskrive hele bilen.

Den bekymring falder på stengrund hos transportminister Benny Engelbrecht (S), der peger på, at selskaberne i forvejen risikerer, at deres udlejede biler bliver stjålet eller totalskadet i trafikuheld.

- Det er en erhvervsrisiko, som udlejningsbranchen er vant til at håndtere, og det er jeg sikker på, at branchen fortsat vil kunne, skrev Benny Engelbrecht i februar til folketingets transportudvalg.

Der ryger altså nogle biler på den konto. Til gengæld håber politikerne, at rygterne om beslaglagte biler vil sprede sig blandt bøllerne:

At man langt om længe har fundet en sanktion, som vanvidsbilister har respekt for, så vi får færre af de mest meningsløse trafikulykker.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Erhverv For abonnenter

Campingpladsejer har udsigt til ”århundredets” sæson: - Vi kunne have lejet 100 hytter ud - det er fuldstændig vildt

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Stort byggefirma sender 65 ansatte hjem efter smitteudbrud: - Det er ikke ovre endnu

Odense For abonnenter

Trafikforsker angriber rapport om letbanen: - Aarhus er for lille til en letbane, og Odense er endnu mere for lille

Erhverv

Forlod tv-branchen i Amsterdam til fordel for en skov på Langeland: Nu lever de af glamourøs camping

Assens

Sønderjyde i 'prisværdig' aktion: Fik standset formodet spritbilist, der slingrede 'voldsomt' på motorvejen

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Faaborg-Midtfyn

Gik helt amok og raserede hjemmet: Køkken og badeværelse smadret - og møbler blev skåret op

Sydfyn

Oversete kræftknuder og stærke sovepiller: Svindellæge fra Svendborg har også været kritiseret for dårligt lægearbejde

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Kerteminde

Fynsk vinspecialist i stor omstilling: Ansatte tre chauffører og ’omfavnede internettet’ - resultatet kom bag på dem

Middelfart For abonnenter

Kæmpe interesse for luksusbiler: Middelfart-milliardærs leasingfirma vokser med rekordfart

Odense

Bolbro og skole bliver beriget: Ny hal, multibane, bedre legepladser og meget mere

Annonce