Annonce
Odense

Erhvervsmægler: Uden kultur ville vi virkelig have problemer

Kulturen tiltrækker de unge, og de unge tiltrækker erhverv og investorer, lyder det fra Morten Rasmussen, som er erhvervsmægler og indehaver af Nordicals Odense.PR-foto
Når nye erhverv og investorer skal trækkes til Odense, har de et skarpt fokus rettet mod byens unge. Men hvis vi skal tiltrække unge mennesker og få dem til at blive i byen, kræver det et stærkt kulturudbud, mener Morten Rasmussen, som er erhvervsmægler og indehaver af Nordicals Odense.
Annonce

Odense: De unge.

Det er den aldersgruppe, som nye erhverv og investorer kigger på, når de undersøger, om de skal slå sig ned i Odense.

Når en by har mange unge, er der større chance for, at der åbner nye butikker, og at der bliver investeret.

Sådan lyder det fra Morten Rasmussen, erhvervsmægler og indehaver af Nordicals Odense – byens største erhvervsmægler, som står for mere end 50 procent af udlejningen af blandt andet kontorer, lager- og butikslokaler.

- Kæder og investorer efterspørger befolkningstilvækst og et aktivt byliv med mange unge mennesker. Nogle potentielle lejere kommer forbi i løbet af ugen og tæller hvor mange mennesker, der passerer et eventuelt lejemål.

- De skal mærke og se, at der kommer mange unge mennesker forbi.

Annonce

Hold på de unge

Og de unge mennesker har brug for kultur. Ellers smutter de igen, lyder det fra Morten Rasmussen.

- Når for eksempel større butikskæder har kig på Odense, er de ikke interesseret i kulturen. De har kig på unge mennesker, og her spiller kultur en rolle, for det er næsten noget af det vigtigste i forhold til at tiltrække unge mennesker. Der skal være noget at tage sig til, når man har fået fri fra studie og arbejde, så uden kultur ville vi virkelig have problemer.

Erhvervsmægleren oplever, at byen er i en rivende udvikling, og det er vigtigt, for vi skal kunne lokke nye kommende studerende til byen og ikke mindst kunne fastholde de unge, der ikke længere er låst til byen på grund af studiet.

Det skal være attraktivt at slå sig permanent ned i Odense, påpeger han.

- Der har været utrolig mange tiltag, og der dukker hele tiden nye op. Tidligere var det sådan, at når noget nyt åbnede, stillede alle spørgsmålet, ”hvornår mon de lukker igen”. Nu stiller man spørgsmålet, ”hvornår mon der kommer noget nyt”. Det får en selvforstærkende effekt og er med til at gøre, at de unge vælger Odense til. Det er også noget, der bliver bemærket hos investorer i København, forklarer erhvervsmægleren, der appellerer til, at odenseanerne husker, at de er med til at forme byens liv og kulturudbud.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Dyster corona-prognose for Danmark: Kraftigt stigende smitte og tocifrede dødstal til jul

Danmark

Se klippene - udvalgte spørgsmål til statsministeren: Kan jeg bryde loven og via min uvidenhed slippe for straf?

Fyn

Kendt fynsk kok i spil som Årets Fynbo

Kerteminde

Lokal entrepenør klagede over giftigt pcb: Nu har Arbejdstilsynet været i Kerteminde

Annonce