Annonce
Erhverv

Erhverv+ panelet: Sådan kommer virksomheden i gang med at anvende kunstig intelligens?

Jonathan Løw, stifter af AI-virksomheden JumpStory, Mathilde Mackowski, medstifter af Sinful og Allan Jørgensen, digital ekspert partner i Web2Media - alle tre iværksættere - giver deres bud på, hvordan virksomheder får den kunstige intelligens til at flytte ind.
Annonce

SPØRGSMÅL: Mange virksomheden taler om vigtigheden af kunstig intelligens i denne tid, men det virker som om, at det ofte bliver mere snak end handling.

Hvordan kan helt almindelige virksomheder komme i gang med AI-spøgelset?

- Udfordringen mange steder er, at AI tænkes som et it-projekt. AI bliver noget højteknologisk, som man ikke rigtig kan forholde sig til frem for at fastholde AI dér, hvor det hører hjemme: Som en stærk teknologisk komponent til at udvikle jeres forretning og organisation, lyder det fra Jonathan Løw, iværksætter og stifter af AI- og vækstvirksomheden JumpStory i Aarhus. Pressefoto
Annonce

Jonathan Løw, forfatter, foredragsholder og iværksætter:

Det føles frigørende at træffe beslutninger. Det kan være en vanskelig proces hen til beslutningen, men du kan formentlig genkende lettelsen over, når du så endelig træffer valget og går fra at være forandringsparat til at blive forandringsskabende.

I fremtiden vil AI kunne hjælpe dig og din organisation væsentligt, når det kommer til at øge jeres beslutningskraft og foretage flere handlinger, der gør en positiv forskel. Det kender jeg eksempelvis fra min egen AI- og vækstvirksomhed JumpStory.

Udfordringen mange steder er imidlertid, at AI tænkes som et it-projekt. AI bliver noget højteknologisk, som man ikke rigtig kan forholde sig til frem for at fastholde AI dér, hvor det hører hjemme: Som en stærk teknologisk komponent til at udvikle jeres forretning og organisation.

Uanset om I måtte arbejde indenfor sundhed, landbrug, undervisning, finans, service eller en helt anden branche, så kan AI bruges til at udvikle jeres organisation og produkt/service. Det kan ske igennem nogle af de mange grene, der findes af AI:

• Analyser af komplekse data / store mængder af data • Chatbots • Produktanbefalinger • Lagerstyring • Kreditvurdering • Med flere

Min erfaring er imidlertid, at starten kan være vanskelig, for hvis nu vi er blevet enige om, at AI ikke kun er et it-projekt, hvordan kommer vi så i gang?

Jow, det gør du igennem tre trin:

1.Undersøg grundlaget. Hvor meget data har I? Hvor meget af den data er relevant at bruge?

2.Undersøg potentialet. Hvor er I ikke datadrevne nok i jeres beslutninger? Hvor træffer I lige nu beslutninger på et relativt tyndt grundlag? Hvor kunne I godt tænke jer at undersøge, hvorvidt der ligger skjulte forretningsmuligheder gemt?

3.Sæt strøm til processen. Tal med de kloge AI-folk. Find ud af hvilke algoritmer og værktøjer I skal bruge. Test det iterativt ud fra devisen: Tænk stort. Handl småt. Fejl hurtigt og billigt.

Annonce

Mathilde Mackowski, medstifter af Sinful:

Jeg tror, en af de helt store årsager til, at virksomhederne ikke kommer i gang med AI (kunstig intelligens) er, at de er i tvivl om, hvad AI er.

Mange har nok hørt historierne om selvlærende algoritmer, og at ”computeren selv kan lære at træffe de rigtige beslutninger”. Der er dog langt fra det, vi ser i sci-fi filmene på Netflix til det niveau af AI, der bliver implementeret i virksomhederne i dag.

Jeg er ikke i tvivl om, at mange - også mindre virksomheder - vil kunne få rigtig stor udbytte ved at bruge nogle simple AI-modeller til for eksempel at kategorisere kunder, finde kunder som er i færd med at forlade dig, forecaste omsætning og omkostninger eller andet.

Som meget anden teknologi tror jeg, vi skal se mange succeshistorier blandt især de større virksomheder, før de mindre virksomheder rigtigt får øjnene op for AI. Mange virksomheder i dag har det svært med selv simple analyser – så der er måske nogle broer, som skal krydses, før AI bliver en del af agendaen i de virksomheder.

Det bedste råd, jeg kan give, må være, at komme ud og snakke med virksomheder, konsulenter og andre, som har haft succes med at implementere AI-baserede løsninger. Det kan i første omgang give en idé om, hvad AI egentlig kan hjælpe med.

AI-området er stadig så nyt, og der kommer så mange nye teknologier konstant, som er med til at gøre det lettere og lettere at implementere. De systemer, som vi for få år siden skulle betale store licensomkostninger til, kan vi i dag få meget billigt – eller gratis.

Derefter gælder det om at finde nogle samarbejdspartnere, som man stoler på kan løse opgaven. Jeg vil tro, det er de færreste især mindre virksomheder, der kan løfte AI-opgaverne selv – så viden om algoritmerne, og hvordan de skal implementeres, er altafgørende for at komme godt fra land.

- Det bedste råd, jeg kan give, må være, at komme ud og snakke med virksomheder, konsulenter og andre, som har haft succes med at implementere AI-baserede løsninger. Det kan i første omgang give en idé om, hvad AI egentlig kan hjælpe med, siger Mathilde Mackowski, medstifter af Sinful. Foto: Anne Kring
Annonce

Allan Jørgensen, digital ekspert, serieiværksætter og partner, Web2Media:

Den digitale verden, som jeg slår mine folder i til daglig, har altid være præget af en kamp om buzzwords for at følge med tiden og dens tendenser.

Derfor er det også helt naturligt, at der kommer et alternativ eller efterfølger til det efterhånden fortærskede begreb ”datadrevet beslutning”, i dette tilfælde AI (kunstig intelligens).

Det overordnede ønske med AI er at kunne forudsige mønstre og adfærd på baggrund af historisk eller realtids-data, som ellers ikke umiddelbart ses med det blotte (menneskelige) øje.

Men som det ofte er med begreber, så implementeres konkrete initiativer sjældent i samme tempo som begreberne skabes. Selvom vi i de sidste mange år har arbejdet på, at beslutninger i højere grad træffes på baggrund af data, så arbejder/kæmper mange virksomheder stadig med at nå til et punkt, hvor beslutninger træffes på baggrund af et stærkt datafundament.

Netop derfor er det ikke et spørgsmål om AI eller ej, men nærmere et spørgsmål om processen på vej mod AI.

Spørger man en af de, stadig relativ få, specialister indenfor feltet vi har, er der dog ved at snige sig ikke uvæsentlige custom-byggede AI/Machine learning elementer ind i virksomhederne. Bygget af disse konsulenter.

- Et eksempel på en dagligdags udnyttelse af Machine Learning kunne være, hvor jeg har hjulpet en videregående uddannelse med at dediktere frafaldstruede elever. Via tidlige indikationer og data sammenligning, kan de nu spotte dem tidligere og tage hånd om det, før det ikke stod til at redde.

Citatet tilhører Uffe Friis Torlyn, Cluster Technology Developer.

Her er der altså tale om et erkendt behov:

- Vi vil gerne vide, hvem som kunne risikere at falde fra i bedre tid, end vi gør i dag, for så at kunne agere proaktivt og støtte disse mennesker.

Baseret på historiske datasæt (erfaring) har man så kunne identificere indikationer på en adfærd, som med netop maskinens kraft til at monitorere denne data/nye indikationer konkret kan opsætte tidlige warnings.

Hvad kan man så selv gøre?

Det letteste er at vurdere, om man har udfordringer, som baseret på store datamængder og indsigten i dem, vil kunne forbedres.

Vi gør det selv med annoncering digitalt. Her er der netop ufattelige datamængder, som med den rette styring (mennesket) kan udnyttes mere optimalt med Machine Learning og AI, der hurtigere kan lære af sin erfaring og tilpasse sine digitale indsatser.

Vi ser i denne tid en stor return ved at benytte AI til vores digitale annoncering. Men her kan virksomheder forholdsvis let få værdi ud af det ved den assistance, vi eksempelvis kan give dem på området.

AI er her allerede

Konkret kan jeg opsummere det ganske kort:

AI er her allerede – det er dog drevet af de helt store aktører, som du møder i din dagligdag – én af dem er Google, som konstant lærer af den kæmpe masse af brugere og dermed datapunkter, de har, for at kunne tilbyde dig endnu bedre søgninger og produkter. Det mærker vi som forbrugere allerede i vores dagligdag. Et eksempel herpå er google Maps, som automatisk (og uden du måske har bedt om det eller endsige brugt appen i et stykke tid), fortæller dig, at ”der er 29 minutter til arbejde grundet trafik” (Machine Learning – indsamling af data og strukturere dem kombineret med AI, som regner ud, at ”det har en værdi at give den her information til brugeren”)

Som virksomhed skal vi forsøge at benytte dem, som reelt kan tilbyde AI løsninger med værdi. Vi er ikke kommet helt derhen endnu, hvor det er for alle. Så slå koldt vand i blodet lidt endnu, inden du selv begynder at bygge Datawarehouses og egne udviklede AI løsninger. Det skal nok komme, før vi aner det, men pt. er ud af boksen-teknologierne og ikke mindst den reelle egne datamænge eller strukturerede datasæt, man som virksomhed selv ligger inde med, ikke stærk nok set over en bred kam. Eksemplet fra før er oplagt, men om du kan opnå det samme - og om værdien bag indsatsen står mål med det - er der for rigtig mange stadig et stykke vej til endnu.

Det skal dog nok komme – og vi kommer til at se byggeklodser som, rent softwaremæssigt, kan ”lejes”, og man deraf kan benytte AI-drevne værktøjer, som kan lægges ned over den data, man selv ligger ind med – og hvor effekten godt kan være høj, hvis du har nok af ja, data.

I de næste par år vil vi stadig skele meget til markedslederne og firstmovers, som indenfor Digital Marketing lige nu er Google Facebook og deslige. Understøtte dem optimalt og arbejd med din egen datastruktur og data tilgængelighed (således det kan flyde imellem de relevante systemer), og henover tid vil du således se et løbende større og større udbytte af den investering.

I løbet af de næste par år er jeg dog ikke i tvivl om, at vi ser kvantespring på området – og min ovenstående anskuelse skal således helt sikkert revideres igen allerede inden for ganske få år.

- I løbet af de næste par år er jeg ikke i tvivl om, at vi ser kvantespring på AI-området – og min nuværende anskuelse skal således helt sikkert revideres igen allerede inden for ganske få år, vurderer Allan Jørgensen, digital ekspert, serieiværksætter og partner, Web2Media. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense For abonnenter

Koks i kulissen i Den Fynske Opera: Tidligere næstformand genkender ikke to vigtige mødereferaters indhold

Nordfyn For abonnenter

Min sommer uden: Mette og Carsten må undvære Roskilde og Skanderborg festival - nu står deres foodtruck på Bogense Havn hele sommeren

Odense

Politichef om drabssagen fra Egeparken: - Det er for tidligt for os at melde ud, hvad der præcis er sket

Danmark

Udenlandske turister fravælger Danmark: Venstre opfordrer til at fjerne seksdages-regel omgående

Annonce