Annonce
Odense

Er der gået valgkamp i den? Unge savner handling i Odenses klimaplan

- Det er lidt let igen for politikerne bare at skubbe beslutningerne, siger Christel Louise Burret  fra Den Grønne Studenterbevægelse. Hun var også med, da Fyens Stiftstidende tidligere på måneden arrangerede Café Stiften-debat om Odense Kommunes bestræbelser på at blive klimaneutral. Foto: Vibeke Volder
De unge i Den Grønne Studenterbevægelse og Odense Elevfællesråd havde håbet på en mere konkret handleplan for klimaet end den, som et stort flertal i Odense Byråd fremlagde tirsdag.

Odense: Det er skuffende, lyder det fra nogle af de unge i Odense, når Odense Byråds klimahandleplan, der blev præsenteret tirsdag, ikke kommer med konkrete bud på, hvordan den massive CO2-udledning i byen fra benzin- og dieselbiler skal nedbringes.

- Jeg bliver lidt træt, siger Christel Louisa Burrett fra Den Grønne Studenterbevægelse.

Odense Byråds handleplan for klimaet skal gøre byen CO2-neutral senest i 2030. Men der er ingen konkrete svar omkring den store del af CO2-udledningen, der kommer fra benzin- og dieselbiler.

Annonce

I stedet skal det nu undersøges nærmere, hvordan udledningen kan nedbringes, og der skal laves en såkaldt grøn mobilitetsplan, som skal være klar senest i 2023.

Skubber beslutningen

En gruppe eksperter samlet i den såkaldte klima-taskforce har peget på, at én løsning kan være at indføre såkaldte nul-emissionszoner, som vil betyde, at benzin- og dieselbiler ikke må færdes i store dele af byen. Det vil kunne sikre den reduktion på 150.000 ton CO2 årligt, som byrådet har vedtaget som målsætning.

Jeg tror, det har noget at sige, at der er et kommunalvalg lige om hjørnet. Jeg tror, de holder lidt tilbage, men jeg ville ønske, der var mere mod og mere handlekraft.

Christel Louisa Burrett, Den Grønne Studenterbevægelse

Den løsning er da også stadig på tegnebrættet, fremgår det af handleplanen, men altså uden at der indtil videre lyder hverken et konkret ja eller nej til at gå videre. Og det skuffer Christel Louisa Burrett.

- Det er lidt let igen bare at skubbe beslutningerne, siger hun.

- Et forbud mod benzin- og dieselbiler er jo en stor beslutning, som vil berøre manges hverdag. Er det ikke fair nok, at der er brug for tid til at undersøge tingene nærmere?

- De har en målsætning om at reducere biltrafikken (med benzin- og dieselbiler, red.) med 2,5 mio. antal kørte kilometer per døgn. Det er jo sindssygt meget, og derfor er der brug for at komme i gang. Jeg savner den der urgency (følelsen af at have travlt, red.). Der er virkelig ikke mange år at gøre godt med.

Sådan skal Odense blive klimaneutral

Klimahandleplanen, som 28 ud 29 byrådsmedlemmer står bag, indeholder følgende påtænkte reduktioner frem mod år 2030:

1. Klimavenlig energi, bl.a. CO2-fangst og flere solcelleanlæg, skal reducere med 300.000 ton CO2 årligt.

2. Bæredygtig mobilitet, altså øget brug af cykel og kollektiv transport og færre ture i benzin- og dieselbiler, skal reducere med 150.000 ton CO2 årligt.

3. Et grønnere Odense med mere skov, mere ålegræs og lavbundsjorde, der udtages, skal reducere med 20.000 CO2 årligt.

4. Øvrige tiltag, som f.eks. energioptimering af kommunens bygninger, og at kommunens kørsel sker i elbiler, skal ligeledes give en årlig reduktion på 20.000 ton CO2.

Marie Holt Hermansen, formand for Odense Fælleselevråd, deler synspunktet.

- Vi er selvfølgelig glade for, at politikerne fastholder målsætningerne (om at gøre Odense klimaneutral i 2030, red.), siger hun.

- Men samtidig er det også ret utilfredsstillende, at man er blevet lovet en masse ting i lang tid, og det store svar, der nu er kommet, er faktisk bare, at de ikke rigtig kender svaret. Det er måske en lille smule uambitiøst, siger hun.

Annonce

Efterlyser mod og handlekraft

Christel Louisa Burrett mener, at politikerne i byrådet er bange for at træffe beslutninger, fordi der er kommunalvalg til november.

- Jeg tror, det har noget at sige, at der er et kommunalvalg lige om hjørnet. Jeg tror, de holder lidt tilbage, men jeg ville ønske, der var mere mod og mere handlekraft, siger hun.

Borgmester i Odense Peter Rahbæk Juel (S) sagde tirsdag efter præsentationen af klimahandleplanen, at den udskudte beslutning om CO2-udledningerne fra biler hænger sammen med, at beslutningerne skal være velovervejede.

- Jeg får energi af den utålmodighed, der er på klimadagsordenen. Den elsker jeg. Men vi har ikke tid til at tage fejlbeslutninger. Transportomlægninger er ikke helt ukomplicerede, og vi skal ikke med hovedet under armen fare ud og sætte gang i initiativer, som vi ikke helt har styr på konsekvenserne af, sagde han og understregede samtidig, at han ikke har "noget selvstændigt mål om nul-emissionszoner".

- Det kan være et virkemiddel til at få nedsat udledningen af CO2 i transportsektoren, men før vi bruger de hårde virkemidler med at lukke ned, skal vi også have svaret på, hvordan folk så skal transportere sig. Folk binder ikke deres hverdag op på biler for sjov, siger Rahbæk Juel.

Annonce
Nordfyn For abonnenter

Peder vil være klimavenlig, men det må han ikke: - Jeg føler mig magtesløs

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Troede aldrig hun blev rask: Efter halvandet år med corona-senfølger snører Mette igen løbeskoene

Odense For abonnenter

Windell og de ældre vinder mest med ny budgetaftale i Odense

Kultur

Sjældent har smerte føltes så smuk: Stuart A. Staples krøb under huden med ultraintim messe

OB

Se højdepunkterne: To farlige hjørnespark gjorde det onde ved OB

Assens

Beboere på 'helt almindelig villavej' vinder landsdækkende konkurrence: - Nu har vi en anledning til at holde en vejfest

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Faaborg-Midtfyn

We want it all... - Queen Machine fik Faaborg til at at rocke

Nyborg

Kommunen trækker i land om dødsulykke i børnehave: - Vi ved ikke, om der var tale om et hændeligt uheld

Danmark

Løvkvist: Thulesen vil trække en streg i sandet - men vil Pia K. dele vandene?

Kultur

Country-kvintet talte frit fra leveren om sexisme: - Hvis ikke jeg knaldede med chefen, fik jeg ingen kontrakt

Navne For abonnenter

Egil fik dødsdommen i februar: Humøret og omsorgen for andre mistede han aldrig

OB

AaB straffede fynboerne på to hjørnespark: OB sendt hjem til dødbolds-træning

Annonce