Annonce
Indland

Englændere styrer nødspor med it

Det ligger i kortene, at nødsporet på E20 bliver inddraget, så bilisterne kan køre der i myldretiden.

De danske erfaringer med kørsel i nødsporet er få, men i England kombineres kørsel i nødspor med elektronisk overvågning

Annonce

Der bliver givet køb på sikkerheden på motorvejen, når man inddrager nødsporet til almindelige bilister.

Anderledes kan det ikke være, mener trafikforsker Mogens Fosegrau.

- Sikkerhedsmæssigt er det en god ide at have nødsporet. Det er oprindeligt lavet, fordi det kun skulle bruges til redningskøretøjer. Når man i stedet får et almindeligt spor, er det klart, at det koster på trafiksikkerheden. Det er til gengæld godt at have den ekstra plads til trafikafviklingen, lyder det fra trafikforskeren.

Mogens Fosegrau understreger, at de danske erfaringer med almindelig trafik i nødsporet er få og peger mod England, hvor man i flere år har opereret med motorveje, hvor man kombinerer kørsel i nødsporet med elektronisk skiltning og vejledning af bilisterne.

- I England har man intelligent og elektronisk trafikstyring, der f.eks bruges, når man skal fortælle bilisterne, at et udrykningskøretøj skal frem og til at lede trafikken uden om uheldet. Måske er det en ide at gøre det samme i Danmark - for det er godt med den ekstra kapacitet på motorvejen, men sikkerhedsmæssigt mangler man et nødspor. Det kunne man afhjælpe med it. Det vil give en mere robust vej, hvis uheldet opstår, siger Fosegrau.

I Danmark har der siden 2013 været kørt i nødsporet på en mindre strækning på Hillerødmotorvejen i myldretiden om morgenen.

Hos Frederiksborg Brand & Redning, som strækningen hører under, kan man ikke vurdere, hvad inddragelsen af nødsporet har betydet for trafiksikkerheden. Der var meget få uheld inden, og det har ikke ændret sig siden forsøgets start i slutningen af 2013.

- Det er svært at sige, for der sker slet ikke uheld på strækningen. Men når vi skal frem der, fungerer det godt. Folk er imponerende gode til at give plads, når vi kiler os igennem i midten, siger indsatsleder René Bech, der har kørt på strækningen både før og efter forsøgets start.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce