Ikke kun udenlandske verdensklassespillere søger med Premier League. Kampene er også en stor turistattraktion.
Adskillige af verdens bedste fodboldspillere er tiltrukket af Premier League-fodbold, og det samme gælder for tusindvis af udenlandske turister, som rejser til England med det ene formål at opleve spillet og ikke mindst atmosfæren på de store boldarenaer.
At engelsk fodbold er en global attraktion understreges af, at i 2010 overværede over 750.000 udenlandske turister en kamp i Premier League. Det viser en opgørelse fra den nationale turistorganisation VisitBritain.
De mange fodboldinteresserede udlændinge er en gave til den britiske økonomi. Samlet spenderede de 595 millioner pund i forbindelse med besøgene.
I snit brugte de boldglade turister 776 pund eller en del mere end de 563 pund, som er snittet for samtlige besøgende i Storbritannien.
I betragtning af den store og mangeårige interesse for engelsk fodbold i de skandinaviske lande er det ikke overraskende, at norske turister fylder mest blandt de udenlandske tilskuere til kampene.
Én ud af 13 norske turister ankommer til England udelukkende for at se en fodboldkamp.
På listens andenplads optræder turister fra De Forenede Arabiske Emirater, og antallet kan ventes at stige i betragtning af landets forbindelser til storklubben Manchester City.
Klubben ejes af sheik Mansour bin Zayed Al Nahyan og sponseres af Abu Dhabis nationale luftfartsselskab Etihad.
Omkring 40 procent af de, som overværede en kamp, fortæller, at netop sportsbegivenheder var den væsentligste årsag til, at de rejste til England.
Undersøgelsen viser også, at fodboldkampene tiltrækker mange udlændinge uden for den normale højsæson for turisme. Hovedparten ser således kampe i perioden fra januar til marts.
De mest populære fodboldarenaer blandt turister er Old Trafford (Manchester United), Anfield i Liverpool og Arsenals Emirates Stadium.
Fodbold fra Premier League vises på tv-skærme i 212 regioner globalt.