Annonce
Middelfart

Energinet har dumpet de første 40.000 kubikmeter ved Trelde Næs - det er mindre end forventet

Willem van Oranje suger materiale op fra havbunden, og når lasten er fuld, sejler skibet til klappladsen ved Trelde Næs og tømmer indholdet ud. På sejladsen til Trelde Næs bliver skibet ledsaget af et mindre fartøj, Geo Solution. Foto: Energinet.dk
Arbejdet med gasledningen Baltic Pipe er i fuld gang igen. Uddybningsfartøjet fylder sin last med materiale i Fænøsund og Lillebælt og sejler det til klappladsen ved Trelde Næs.
Annonce

Lillebælt: De kommende otte-ti dage vil man kunne se fartøjet Willem van Oranje sejle frem og tilbage i Lillebælt. Det sejler fra Fænøsund, hvor det suger materiale fra havbunden op i skibet og til klappladsen ved Trelde Næs, hvor materialet dumpes eller med Energinets ord deponeres.

Energinet er bygherre for gasledningen Baltic Pipe, som skal passere Lillebælt via Fænøsund. Den første del af udgravningen foregik for et par uger siden, og i den periode udgravede entreprenøren Boskalis 40.100 kubikmeter oplyser Energinet til avisen.

Det er ifølge selskabet mindre end forudsagt.

Miljøstyrelsen har tilladt selskabet at klappe 150.000 kubikmeter materiale ved Trelde Næs, og dertil yderligere 100.000 kubikmeter. Men tilladelsen til de 100.000 kubikmeter er påklaget til Miljø- og Fødevarenævnet, som skal afgøre sagen.

Annonce

Ned til 43 meters dybde

Imens arbejder mandskab ombord på det hollandske fartøj på at støvsuge materiale op fra 15 til 43 meters dybde i den vestlige og østlige sejlrende af Fænøsund.

Willem van Oranje er en ’Trailer Suction Hopper Dredger’ (THSD), som ’suger’ materialet fra havbunden op i skibet ved hjælp af en stor ’støvsuger’. Når fartøjet er fyldt op med materiale fra havbunden, sejler det til klappladsen. Herefter returnerer fartøjet til Lillebælt og graver videre. Denne cyklus fortsætter, indtil renden er gravet, oplyser Energinet.


Når Willem van Oranje sejler til klappladsen for at deponere materialet fra havbunden, skal ledsagefartøjet foretage forskellige undersøgelser og sende opdateringer til mandskabet på det store fartøj.

Energinet.dk


Willem van Oranje bliver ledsaget af et mindre fartøj, Geo Solution. Ledsagefartøjet er med som en sikkerhedsforanstaltning, og når Willem van Oranje sejler til klappladsen for at deponere materialet fra havbunden, skal ledsagefartøjet foretage forskellige undersøgelser og sende opdateringer til mandskabet på det store fartøj, oplyser Energinet.

Gravearbejdet efterlader en rende i Fænøsund og Lillebælt, som gasledningen skal placeres i.

Det er der dumpet ved Trelde Næs

Fjordhavnene i Vejle, Kolding og Horsens har fem-årige tilladelser til at klappe materiale fra uddybning af sejlrender og havnebassin.

Materialet må de klappe på klappladsen ved Trelde Næs.

Dertil kommer der løbende ansøgninger til Miljøstyrelsen om tilladelse til at benytte klappladsen til opgravede materialer fra havbunden.

Miljøstyrelsen har for avisen opgjort mængderne for de seneste syv år.

2013: 14.200 kubikmeter.

2014: 65.167 kubikmeter.

2015: 3360 kubikmeter.

2016: 37.100 kubikmeter.

2017: 30.518 kubikmeter.

2018: 12.284 kubikmeter.

2019: 64.606 kubikmeter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Milioner på vej: Rahbæk Juel lover penge til både velfærd og vedligehold

Annonce