Annonce
forside

Endte med kæmpe regning: Pendler kørte uvidende på første klasse mellem Stenstrup og Svendborg

Inge Grete Jessen, 67 år, tager jævnligt med toget mellem bopælen i Stenstrup og Svendborg. Ved en fejl er hendes rejsekort blevet opgraderet til første klasse, hvorfor hun har betalt dyre domme for at køre turen. Foto: Henrik Nguyen.

Det kom til at koste 67-årige Inge Grete Jessen fra Stenstrup dyrt, da hun bad om at få opgraderet sit rejsekort, så hun kunne køre på første klasse på en enkelt tur til Sjælland. Uden hendes vidende blev ændringen gjort permanent, hvorfor hun har rejst på første klasse lige siden.

Stenstrup: Inge Grete Jessen tager jævnligt toget mellem Stenstrup og Svendborg. Typisk et par gange om ugen. Turen varer omkring 10 minutter og koster 29 kroner.

De sidste uger har den 67-årige pensionist fra Stenstrup dog givet lidt mere for den tur. 201,75 kroner pr. gang for at være eksakt.

- Jeg føler mig lidt til grin, lyder det fra en ærlig og ærgerlig Inge Grete Jessen, der sidder tilbage med en træls følelse af dels at have dummet sig, dels at have fået dårlig vejledning samt en ret så stor regning.

Historien begynder midt i juli. Her skal Inge Grete Jessen en tur fra bopælen i Stenstrup til Ølstykke på Sjælland for at besøge sine børnebørn. Da hun når til stationen i Nyborg, går hun ind i kiosken med et ønske.

- Jeg skulle med regionaltoget fra Nyborg til Roskilde og spørger derfor medarbejderen i kiosken, om jeg kan få mit rejsekort opgraderet denne ene gang til første klasse. "Ja, ja, det kan du sagtens, det er ikke noget problem" siger hun til mig, lyder det fra Inge Grete Jessen, der med god samvittighed sætter sig op på første klasse.

Og så tænker hun ikke mere over det.

Annonce

Rejsekortet er en elektronisk billet til tog, bus og metro, som erstatter traditionelle billetter overalt i Danmark. Rejsekortet er et chipbaseret plastickort af samme format som et dankort.Det fungerer på den måde, at kortet aflæses på en kortlæser med en indbygget scanner ved påstigning, ved skift mellem forskellige transportmidler, fx bus og tog, og endelig ved rejsens afslutning. Der skal være et beløb til rådighed på kortet, for at det kan benyttes, og når det ved rejsens start holdes hen på Det Blå Punkt på check ind-kortlæseren, hæves en forudbetaling.

Når rejsen afsluttes, holdes rejsekort hen på Det Blå Punkt på check ud-kortlæseren, hvorefter rejsens pris beregnes ud fra aktuelt takstsæt, korttype, rejselængde, kundetype og rejseomfang de foregående tre måneder.

Bag rejsekort står DSB, Trafikselskabet Movia, Metroselskabet, Nordjyllands Trafikselskab, Sydtrafik og Midttrafik. Rejsekort blev oprindelig lanceret af DSB som pilotprojekt i 2008 på strækningen Taastrup-Holbæk. Det videre forløb af projektet sker i etaper. I løbet af sommeren 2012 var DSB og Arrivas tog i hele landet, metro, alle busser på Sjælland og flere steder i Jylland med. Ved udgangen af 2017 var forventningen, at de sidste regionale trafikselskabers busser kom med.

Kilde: Gyldendal/Rejsekort.dk

Inge Grete Jessen tænkte ikke meget over prisen, når hun tog toget mellem Stenstrup og Svendborg. Foto: Henrik Nguyen.

Automatisk optankning

Her er på sin plads med lidt info om rejsekortet:

Det fungerer på den måde, at pendleren skal tjekke ind med det, inden rejsen påbegyndes, og tjekke ud ved slutdestinationen. Derefter bliver der trukket penge fra rejsekortet. Og når der ikke er flere midler på kortet, bliver det automatisk (hvis man tilvælger det) tanket op med flere penge. Normalt med 2-300 kroner ad gangen.

Tilbage til Inge Grete Jessen, der i ugerne efter turen til Sjælland bruger sit rejsekort, som hun plejer, når hun skal fra Stenstrup til Svendborg og tilbage igen. Hun tjekker ind ved afgang og ud ved ankomst, men uden at bide mærke i prisen.

Det burde hun nok have gjort set her i bagklogskabens klare lys.

- For pludseligt synes jeg, at der bliver trukket for en utrolig masse penge for det rejsekort, forklarer Inge Grete Jessen.

Uden at vide det, er hendes rejsekort permanent blevet ændret til første klasse, og derfor ender hun med at give 201,75 kroner, hver gang hun sætter sig i toget og kører mellem de to sydfynske byer.

- Det er 12 kilometer, vi taler om, og der er jo ikke engang første klasse på det tog, himler den 67-årige pendler, der fortæller, at regningen er løbet op i 1800 kroner.

- Det er temmelig meget, og jeg kunne jo lige så godt at kørt i taxa. Nu har jeg fået lov til at stå op i toget for 200 kroner, siger hun og slår en latter op.

Inge Grete Jessen, 67 år, tager jævnligt med toget mellem bopælen i Stenstrup og Svendborg. Ved en fejl er hendes rejsekort blevet opgraderet til første klasse, hvorfor hun har betalt dyre domme for at køre turen. Foto: Henrik Nguyen.

Burde være undgået

Inge Grete Jesseen medgiver, at hun selv burde have været mere opmærksom, men hun synes også, at medarbejderen i kiosken, selskabet bag rejsekortet og DSB har et medansvar.

Hele miseren kunne have været undgået, mener hun.

- Medarbejderen kunne jo bare have solgt mig en tillægsbillet i stedet for at ændre mit rejsekort. Så var det aldrig sket, siger hun og tilføjer, at hun finder det spøjst, at man overhovedet kan betale for at køre på første klasse, når den slet ikke findes i toget til Svendborg.

Meget tyder på, at Inge Grete Jessen har ret i den betragtning. Fyns Amts Avis har således talt med Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB Produkt, og han erkender, at der er i dette tilfælde må være sket en fejl.

- Hvis hun kan dokumentere, hvad der er foregået i denne her sag, og at hun er ved en fejl er blevet opgraderet til første klasse, og vi kan se ud fra hendes rejsehistorik, at det stemmer, så vil vi gå ind og refundere, hvad hun har betalt for meget, lyder det fra Aske Wieth-Knudsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Annonce