Annonce
Biler

Endnu et kinesisk elbilmærke har kurs mod Danmark

Den mellemstore elektriske Byton M-Byte lanceres som en højteknologisk elbil. Den kommmer på de store europæiske markeder i 2021. Foto: Newspress
Byton, som står bag den store elektriske og luksuriøse M-Byte, der har en gigantisk storskærm som instrumentbord, er det tredje kinesiske bilmærke, som nu vil sælge biler i Danmark.

Der var et, der var to, og nu er der tre kinesiske elbils-firmaer, som er på vej til Danmark. Det seneste, som har meldt ud, er Byton, som viser flaget med en stand på IAA-messen i Frankfurt.

Her præsenterer firmaet den produktionsklare M-Byte. Det er en model, som skal lanceres på de store europæiske markeder i 2021, hvorefter lande som Danmark følger, lyder det fra Oliver Strohbach, som er europæisk pressechef for Byton.

I forvejen har kinesiske MG meldt ud, at den høje og mellemstore ZS EV kommer i 2020, ligesom det er tilfældet med den større Aiways U5, der også er kinesisk.

Annonce

Om Byton

Byron M-Byte er en elektrisk SUV, der har en længde på 4,88 meter, en bredde på 2,20 meter og en højde på 1,67 meter. Firmaet har også vist et koncept for den sedanlignende K-Byte.

Byton er et kinesisk funderet firma, som er skabt sammen med de internationale bilfolk, Carsten Breitfeld og Daniel Kirchert. Førstnævnte har en fortid hos BMW og var med i udviklingen af hybridbilen, i8. Han er nu stoppet hos Byton og er blevet chef for det hypede amerikanske elbilsfirma Faraday Future. Sidstnævnte har været chef for Nissan-selskabet Dongfeng Infinti China. Han sidder i dag i chefstolen hos Byton.

Hightech på nogle områder

Byton, som allerede var ude og fortælle om deres bil i fjor, er dog mere eksklusiv. Her er der tale om en hightech-SUV med nok markedets største digitale instrumentering, som er en kurvet skærm på 48 tommer, som praktisk talt fylder hele kabinen på tværs. Som om det ikke er nok, er der også en skærm integreret i ratnavet.

Byton M-Byte byder også på mulighed for at styre instrumenterne med blandt andet gestikulering, ligesom den har ansigtsgenkendelse. Sæderne kan tillige roteres 10 grader for at give mere fleksibilitet i kabinen.

Modellen kommer i flere versioner. Hvor den mindste med baghjulstræk har et batteri på 71 kWh og en ydelse på 200 kW, hvilket svarer til 268 hk. Rækkevidden for den er 430 kilometer, som Byton opgiver efter den gamle NEDC-skala, så træk cirka 20 procent og regn med omkring 346 kilometer efter den nye og mere retvisende WLTP-skala - med alle forbehold.

Topmodellen med firehjulstræk og med et batteri på 95 kWh yder 300 kW eller 402 hk. Den klarer 550 kilometer efter NEDC, hvilket kan omregnes til 440 kilometer efter WLTP.

Ladekapaciteten er op til 150 kW, hvilket betyder, at Byton M kan lade op til 80 procent på 35 minutter. De to modeller klarer 0-100 kilometer i timen på 7,5 sekunder med baghjulstræk, mens tiden er 5,5 sekunder med firehjulstræk. Topfarten er 190 kilometer i timen for begge.

Danmark er vigtig

Byton har meldt ud, at prisen starter fra 45.000 euro, eller 338.000 kroner uden danske afgifter, og ifølge tyske Autobild har 55.000 interesserede på verdensplan allerede lavet en forhåndsreservation. Firmaet lægger ud med 12 kernemarkeder i Europa, hvor Skandinavien er et af disse. Debuten sker dog på de helt store markeder, og tempoet afhænger af, hvordan det går med de første biler, som i løbet af kort tid lanceres i Kina. Men når der er komme gang i hjulene, skal Danmark også dækkes ind.

- Danmark, Holland og Norge er vigtige for os. Vi kan mærke, at der er en stor interesse for elbiler her, siger Oliver Strohbach, som peger på, at der over en kam er mange unge, som har lavet forhåndsreservationer.

Det er planen at sælge bilerne gennem enkelte ”flagship”-stores og så have servicepartnere i de enkelte lande. En anden mulighed er at sælge bilerne over nettet, hvor der så vil være mulighed for prøvekørsler bestemte steder. Distributionen kan dog også ske lettere.

- Vores biler kommer med tog, når de transporteres fra Kina. Det betyder, at vi i princippet kan køre en togvogn med nye biler ind i en by og åbne en butik på stedet, siger Oliver Strohbach.

M-Byte kommer med ydelser på 268 hk og 402 hk, mens rækkevidderne er rimelige, men uden at være prangende. Foto: Newspress
Instrumenteringen i M-Byte består af en enorm kurvet skærm på 48 tommer, og der er også en skærm i ratnavet. Foto: Newspress
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce