forside

Endeligt vedtaget: Billige færgebilletter hele året - undtagen i sommerferien

Nu er det endeligt vedtaget at gøre det muligt at sætte færgetaksterne ned hele året med undtagelse af sommerferien. Arkivfoto
Annonce

Opdateret klokken 13.54 med citater fra økonomi- og indenrigsministeren og en rundspørge fra turistbranchen på Ærø fra marts.

Ærø: Det lå i kortene, at kommuner, at prisen på færgebilletter til Ærø ville blive billigere hele året, og nu er det endelig vedtaget efter tredjebehandling af lovforslaget.

Vedtagelsen af forslaget betyder, at taksterne på færgerne til de danske øer kan sænkes i en større del af året med undtagelse af sommerferien, oplyser Økonomi- og Indenrigsministeriet i en pressemeddelelse.

- Lavere færgetakster har allerede givet vækst og udvikling på øerne. Nu går vi et skridt videre. Den lov, vi har vedtaget, betyder, at landevejsprincippet gradvist bliver udvidet til hele året bortset fra i sommerferien. Det vil gavne turismen, samtidig med at det vil gøre det lettere at bo og drive virksomhed på øerne, siger økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll i pressemeddelelsen.

- Jeg glæder mig også over, at vi får løst en momsproblematik, så den reelle værdi af tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport og passagerbefordring opretholdes, tilføjer han.

Flere udlejninger og job

De billigere færgebilletter har sat tydeligt præg på Ærø.

I marts var Fyns Amts Avis i kontakt med en stribe nøglepersoner i turistbranchen på øen - om deres forventninger til sæsonen, og hvad de billigere billetter har betydet for de lokale overnatningssteder og så videre:

Her kommer deres svar fra marts.

Carl Jørgen Heide, turist- og erhvervsdirektør
- Rigtig mange af turistaktørerne er allerede nu i gang med at pudse vinduerne og gøre klar. Det er meget usædvanligt. Vi har i slutningen af marts en stor annonce i et ferietillæg, der kommer ud til 600.000 danskere.

Marianne Vitus, jobcenterchef
- Normalt er der mange unge, der vender tilbage til Ærø om sommeren, når de har ferie, og arbejder. Men det kan de ikke her i foråret, og allerede nu efterspørger virksomhederne i turistbranchen medarbejdere. Umiddelbart vurdere jeg, at det er mere end tidligere på det her tidspunkt.

Torben Jersild, direktør i Feriepartner Fyn
- I efteråret havde vi mellem 30 og 40 procent flere udlejninger af sommerhuse på Ærø, og det bliver helt sikkert mindst det samme. Nu kender flere folk til det, så jeg vil tro, det bliver en stigning på 50 procent flere gæster og huse denne gang.

Monica d'Andrea Nordin, Badehotel Ærø
- Jeg har godt set forskellen på billetpriserne, og det er en fantastisk politik. I efteråret arbejdede vi ind til slutningen af november. I marts i år havde jeg næsten ingen bookinger, og jeg har allerede fået flere for april end for hele marts måned. Det kan absolut mærkes.

Anne Kruse, lejrchef på Søby camping
- Jeg har fået væsentligt flere bookinger end sidste forår. I efteråret dukkede der en masse mennesker op, som bor lige på den anden side i Sønderjylland eller Fyn, og som længe gerne har villet herover. Vi kommer til at få en bedre bemanding, end vi plejer. Vi har også opdateret det fælles køkken og er i gang med at lave et overdækket udekøkken.

Keld Møller, direktør i Ærøfærgerne
- Vi kommer til at sejle med næsten samme bemanding som i sommerferien. Påsken falder billigsæsonen, så det betyder efter alt at dømme, at der kommer rigtig mange i den uge. Vi kan godt se, at der er lidt flere reservationer, end der plejer allerede nu. Jeg forventer ikke, at alle færger bliver udsolgte, formentlig vil der være plads på de helt tidlige og de helt sene afgange.

Susanne Porup Schmidt, Ærøskøbing Camping
- Jeg synes da godt, vi allerede kan mærke noget på campingvogne og hytter. Der er folk, der ikke nåede det i efteråret, som ringer og siger, som gerne vil bestille plads. Så håber vi bare på godt vejr i foråret.

Jesper Jensen, Jesper Bus
Når der er øget pres på færgerne kan man ikke forvente andet end et øget pres på rutebusserne. I efteråret var der ikke så mange, der kendte til de billige billetter, så jeg tror, der kommer endnu flere nu. Vi må prøve os frem, og så må der tages en politisk beslutning, hvis der skal ændres noget.

Claus Hattesen, Café Aroma
- Vi åbner tre uger før, vi plejer. Normalt venter vi til slutningen af april, men nu åbner vi lørdag den 8. april lige inden påske, selv om den ligger lidt tidligt i år. Så åbner vi op for café, hotel og is, og så kan de bare komme an. Vi er klar.

Allan Harsbo, Ærøtours
- Ja, for hulan da, vi kan mærke det. Vi kan se, at vores busture til Ærø klumper sig sammen i billigsæsonen, og det kan selvfølgelig både være godt og skidt. Men vi har solgt flere en dags-ture, end vi nogensinde har gjort. Sidste år solgte vi 1500 en dags-ture, og i år er vi på 2500. Vi forventer, at 2017 bliver den største turistsæson på Ærø nogensinde.

Anders Nilson, lejrchef hos Marstal Camping - Vi er ikke begyndt at mærke det endnu, men vi gør hele pladsen klar til den 1. april. Normalt venter vi til 1. juli, for jeg regner med, at der kommer rigtig mange. I efteråret havde vi 30-40 campingvogne, hvor vi normalt ikke har nogen.

Flemming Skov, indehaver af Ærø Hotel
- Der er ingen tvivl om, at det er godt for øen med det her landevejsprincip. Men alt, hvad jeg sælger, det er inklusiv færgebillet. Vi har så godt som ingen strøg-kunder, der lige kommer ind fra gaden, så for os kommer det ikke til at betyde så meget, selv om det da er godt for både turisme og bosætning.

Der blev uddelt lagekage på Ærøfærgerne, da landevejsprincippet for første gang trådte i kraft i august sidste år. Arkivfoto.
Middelfart For abonnenter

Lovændring kan bane vejen for boliger i Gamborg: Der skal være noget til både børnefamilier, søvbryllup-segmentet og de ældre

Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Ekskæresten dræbte hendes bror: Line forsøgte i flere uger at få hjælp til at slippe fri fra voldelig kæreste