Annonce
Kerteminde

En tidlig aprilsnar eller en god idé: Her er reaktionerne på Radikales letbane-drømme

De Radikale i Kerteminde foreslår at forlænge letbanen til Munkebo. Helt urealistisk mener flere partier i byrådet. Foto: Christian Nordholt
Vi har spurgt tre partier i Kerteminde Byråd, hvad de mener om De Radikales forslag om at forlænge Odenses letbane til Munkebo
Annonce

I stedet for at stoppe i udkanten af Odense skal letbanens etape 2 køre helt til Munkebo.

Det mener De Radikale i Kerteminde, som præsenterede forslaget tidligere i denne uge.

I Munkebo skal letbane-stationen placeres ved Lindø krydset, hvor en stor pendler-parkeringsplads for hele Nordøstfyn vil gøre stationen til et attraktivt alternativ til at tage bilen ind til Odense. Det vil være en miljømæssig og trafikal gevinst for hele Nordøstfyn, mener de.

På sociale medier har flere brugere betegnet idéen som en tidlig aprilsnar.

Vi har spurgt et par partier i Kerteminde Byråds, hvad de mener om forslaget.

1 Jesper Hempler, SF

Jesper Hempler (SF) er formand for miljø- og teknikudvalget i Kerteminde Kommune. Foto: Helle Kryger

- Det er fint at forholde sig til fremtidens trafiksituation nu, men jeg synes ikke, forslaget er det rigtige af flere grunde. Odense Kommune forholder sig først i 2023 til, om de vil gennemføre etape 2 af letbanen. Hvis ikke de vil det, er idéen jo helt død. Derudover er der i 2024 et nyt udbud af den offentlige trafik i Fynbus, og der forventer jeg, at vi går over til en CO2-neutral løsning. Der er slet ikke kundegrundlag for en letbane på den strækning. I stedet vil jeg foreslå at udvide Kertemindevejen. Privatbilismen går jo også i en mere CO2-neutral retning.

2 Anne Fiber, De Konservative

Anne Fiber, byrådsmedlem for De Konservative i Kerteminde

- Der er ingen tvivl om, at jeg har en forkærlighed for kollektiv transport og bæredygtighed, og det er en besnærende tanke lige at forlænge letbanen til Munkebo, men spørgsmålet er, hvor meget hold, der er i det. Jeg kunne blive bekymret for, hvad det kommer til at koste. Odense har postet meget store summer i letbane-projektet, og det vil være meget svært for Kerteminde at gøre det samme. Det er vigtigt at have visioner, men det skal også have hold i virkeligheden. Men lad os snakke om det. Jeg er spændt på, hvad de har af konkrete tanker. I stedet synes jeg, man bør se på nogle elbusser eller gøre det billigere at køre med offentlig trafik, for jo mere stabil og brugervenlig en kollektiv trafik, vi har, jo bedre er det. Ikke mindst for klimaet.

3 Terje Pedersen, Dansk Folkeparti

Terje Pedersen (DF). Arkivfoto.

- Jeg var lige ved at vælte ned af stolen, da jeg læste forslaget. Helt økonomisk set vil det ikke kunne lade sig gøre uden væsentlige subsidier af en slags, og jeg tror simpelthen ikke, der kommer en pose penge fra regeringen. Vi kan bare se på erfaringerne fra Aarhus, hvor letbanen har givet et kæmpe underskud. Der er alt andet lige kun borgerne og velfærden til at dække underskuddet. Jeg kører selv på Kertemindevejen hver dag, og på sigt kunne man godt udvide den og søge nogle puljer til det. Det er en langt bedre investering end letbanen, hvor der kun kører én type køretøj. 

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Her er argumenterne for, hvorfor salget af Odense Havn til én entreprenør er en god idé - eller en rigtig dårlig

Fyn

33.000 indkaldt på en gang: Kronisk syge fynboer kan få første Covid-19 vaccine stik i marts eller først i april

Annonce