Annonce
Udland

En stålkanin solgt for trecifret millionbeløb slår rekord

Timothy A. Clary/Ritzau Scanpix
Hammerslag på kaninskulptur af provokunsteren Jeff Koons lød på svimlende 600 millioner kroner.

En skulptur af den kontroversielle amerikanske kunstner Jeff Koons har natten til torsdag sat rekord som det dyreste kunstværk, der nogensinde er blevet solgt ved en auktion, mens kunstneren bag værket stadig er i live.

Skulpturen, der forestiller en oppustelig kanin støbt i rustfrit stål, blev solgt af auktionshuset Christie's i New York.

Hammerslaget lød på svimlende 91,1 millioner dollar, hvilket svarer til mere end 600 millioner kroner.

Koons skabte "Rabbit" i 1986, og det er blevet et af hans mest kendte værker. Amerikaneren er dog også kendt for at udfordre kunstens konventioner.

"Rabbit" var tilløbsstykket ved auktionshusets forårsprogram og slog den hidtidige rekord fra november sidste år.

Her blev den 81-årige britiske kunstner David Hockneys maleri "Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)" fra 1972 solgt for 90,3 millioner dollar.

Indtil november var det dog Koons selv, der havde rekorden for højeste salg, mens kunstneren stadig trækker vejret.

I hele fem år havde Koons værk "Balloon Dog (Orange)" rekorden med en købspris i 2013 på 58,4 millioner dollar.

Egentlig var salgsprisen for "Rabbit" bare 80 millioner dollar, men efter at have medregnet kommission og gebyrer, kom prisen altså et nøk højere op og detroniserede derved Hockneys maleri.

Hverken Koons eller Hockney er dog i nærheden af at stå bag det dyreste værk, der nogensinde er solgt på auktion.

I 2017 solgte Christie's værket "Salvator Mundi", der er malet af ingen andre end Leonardo da Vinci. Det blev solgt for 450 millioner dollar - svarende til knap tre milliarder kroner.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce